Závislost
Nik
Dobrý den. píšu sem již asi potřetí. s každým novým dotazem se absolutně mění pohled na můj problém se závislostí na pervitinu. Ze začátku to byly lehké chutě a iluze toho, že vše je pod kontrolou později silnější nutkání a postupné drobné zvyšování dávek. Nyní jsem ve stadiu, kdy furt dokola 14 dní abstinence..1 den šňupu druhý den depka poté zase abstinování. vždy, když už to vypadá, že se z toho dostávám stane se katastrofa a zas začínám od znova. Vůli mám drogu nevyhledávám, ale když ji vidím před sebou nedokážu odolat. Je u mně ještě vůbec šance,že se ze závislosti dokážu vyhrabat svépomocí? Nebo už jsem ve stadiu, kdy to bez lékařské pomoci nepůjde? Léčebna je moje noční můra mám z ní strach. Ne protože bych se bál lékařů, ale protože vyhledáním lékařské pomoci bych dal sám sobě najevo, že jsem jako osobnost selhal a padl na dno společnosti a to by byla velká rána jak pro mojí pýchu tak i hrdost. Začínám z toho být neštastný. Zároveň se bojím o to, že by se o mém pobytu dozvěděli moji adoptivní rodiče, kteří stále žijí ve sladké nevědomosti a tento fakt by je zdrtil. Chci skončit nadobro už jen z toho důvodu, že už jsem unavenej z toho lhát lidem, kteři si mě vzali z dětského domova a vychovali v lásce. Nemůžu se na sebe ani podívat do zrcadla. stydím se za sebe. Děkuji za odpověď a jakoukoliv radu a pomoc ocením

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Niku,
jestli se nepletu, už jsem vám v minulosti na jeden dotaz odpovídala. Nebyl to tento? Bylo to myslím někdy v květnu. A už tehdy jste se zmiňoval o tom, že se vám nedaří dostát rozhodnutí už si znovu pervitin nedat. V odpovědi jsem vám nabízela nejen odkazy na svépomocné příručky a zkušenosti lidí, kteří zvládli přestat sami, ale také možnost napsat znovu, pokud se vám nebude dařit.
Jsem ráda, že jste toho využil. Ono i to chce přeci jenom určitou dávku odvahy: přiznat si svůj problém. Jenom doufám, že u toho nezůstane a seberete dost odvahy a kuráže (a hodíte na chvíli za hlavu pýchu a hrdost) a zajdete k někomu osobně.
Vypadá to totiž, že máte v zásadě pravdu. Ačkoli nechcete ublížit adoptivním rodičů, zklamat je, sebe, ačkoli máte strach z léčebny, nedaří se vám svépomocí zabránit tomu, abyste se opakovaně k pervitinu vracel. Dnes tedy užíváte zas o něco déle, abstinovat se vám nedaří, neodoláte chutím, dokonce jste měl myšlenky na injekční aplikaci.
Nedokážu posoudit, jestli jste v situaci, kdy můžete situaci zvládnout. Netuším, co je to za katastrofy, které řešíte užitím pervitinu. Nevím, jestli jste si stanovil nějakou hranici, za kterou už nepůjdete, která pro vás bude jasným znamením, že se musíte obrátit na odbornou pomoc. Možná si hranici opakovaně dáváte, ale po překročení ji posouváte dál. Možná byste na jednu stranu rád přestal, ale přeci jenom vás na tom perivitnu něco pořád přitahuje a nechcete se ho vzdát.
Zkusil už jste si dát nějaké jasné mantinely - jasné datum, počet pokusů o abstinenci, konkrétní událost? Co by se muselo stát, abyste už nebral? Co pro vás bude jasné znamení toho, že musíte vyhledat odbornou pomoc? Kolik dní chcete ještě druhým lhát? Jak si myslíte, že to bude za rok?
Rozhodnutí, jestli vyhledáte odbornou pomoc nebo ne, je jenom na vás. Já vám ho vřele doporučuji, koneckonců - nemáte co ztratit. Nebudu vás směřovat do pobytové léčby, ale co zajít někam ambulantně? Zařízení, která takovou možnost nabízí poskytují ve většině případů poradenství zcela zdarma a vždy zachovávají lékařské tajemství. Většinou si s vámi promluví o tom, co vás trápí, ale i tom, co máte na droze rád a pokusí se vám pomoci najít cestu z toho začarovaného kruhu.
Kdybyste mi napsal, odkud jste, pošlu vám kontakty. A nebo zkuste hledat sám zde. Hledejte podle kraje "ilegální drogy" a "ambulantní léčba". Můžete zkusit ambulanci nebo i kontaktní centrum. S objednáním neotálejte, někdy může být čekací doba i v řádu týdnů.
Kdyby bylo potřeba, klidně znovu napište. Budu ráda, když se dozvím, jestli jste se nakonec přeci jenom rozhodl někam objednat.
Držím palce.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.