Pervitin neúcinkuje
Berry
Dobry den, pervitin uzivam nitrozilne prilezitostne. Ale posledni dobou, kdyz si dam i o dost vic, tak to se mnou ani nehne..kdezto kamaradi jsou po trosce uplne high. Uzivam leky Ketilept, Asentra a obcas Atarax, ktere mam uz leta predepsane od sve psychiatricky. Chci se zeptat, jake jsou pripadne kontraindikace techto leku s pervitinem? Ovsem mi nedava smysl, proc to predtim ucinkovalo, kdyz jsem uzivala tytez leky ve stejnr gramazi a ted, kdyz jsem umyslne davku zvysila, abych poznala, jestli je opravdu neco spatne, to se mnou ani nehne. Jsem si vedoma moznych nasledku kombinace s leky.

Odpověděl: Tereza Mazáková
Dobrý den,
děkujeme za dotaz a důvěru, s kterou se na nás obracíte. V dotazu popisujete to, co se Vám v poslední době děje při užití pervitinu - tedy konkrétně popisujete snížení pocitu jeho účinnosti. Zároveň tuto situaci kladete do souvislosti s užíváním psychiatrických léčiv.
Chápu, že  Vám může připadat zvláštní, že droga neúčinkuje jako dřív, zejména tehdy, pokud jsou okolnosti jejího užívání stále stejné. V závěru dotazu také píšete, že jsou Vám známé důsledky kombinace léčiv a pervitinu, tak se touto otázkou zkusím příliš nezabývat.
Jednoznačně bych však doporučila pervitin neužívat, aby se Váš psychický stav nezačal zhoršovat. Dokonce bych se nebála tvrdit, že danou kombinací riskujete fatální poškození zdraví. Otázkou by tedy určitě bylo, co se děje, že takto rizikové aktivity vyhledáváte, potřebujete, ale to by bylo na jinou debatu a také chápu, že si to pravděpodobně uvědomujete, což respektuji.
Bez ohledu na užívání psychiatrické medikace, po delší době užívání návykových látek vždy dochází k tzv. růstu tolerance. Tento trend znamená to, že již k dosažení stejného efektu nestačí ty dávky, které stačily v minulosti. Člověk tak musí dávku zvyšovat. Tímto se roztáčí kolotoč neustále intenzivnějšího užívání, chcete-li dosáhnout stavů, ke kterým docházelo v minulosti. Často je to však již marná snaha, stavy jednoduše nelze „navrátit", už není možné, aby látka účinkovala tak jako dříve.
Dalším důvodem mohou být změny, a to změny na straně uživatele (psychické, neurochemické aj.), případně na straně látky. Pokud jde o změny na straně látky - je to jednoduché - mohlo se změnit složení, které může být lehce odlišné od toho, jaké bylo v minulosti.
Co se týká změn ne straně Vaší osobnosti. Může se jednat o změny způsobené užíváním návykových látek (délka užívání mění osobnost nejenom z psychologického hlediska, ale také co se týče vnitřních neurochemických procesů). Názorně to ilustruje například tento spot:
http://starawww.drogovaporadna.cz/drogyamozek.html
Případně zde:
http://www.drogovaporadna.cz/stimulacni-drogy/pervitin.html
Případně se může také jednat o změny vyvolané kombinací psychofarmak. Píšete, že jste si vědoma účinků, možných důsledků kombinace pervitinu s těmito léky, ale zároveň se také ptáte na možné dopady kombinace. Například antipsychotika do značné míry blokují účinnost pervitinu. Tento fakt také nevysvětluje onu změnu, spíš by v tomto případě bylo zvláštní, že dříve kombinace pervitinu a léčiv fungovala „standardně".
Více k tomu např. zde:
http://www.drogovaporadna.cz/dotazy/9703/dotaz.html
http://www.drogovaporadna.cz/dotazy/4525/drogy-a-antidepresiva.html
Kombinace těchto léčiv s pervitinem považuji za hodně „nešťastnou" z hlediska možných dopadů na Vaši psychickou pohodu. Tato léčiva samozřejmě také mohou ovlivňovat účinnost pervitinu, ale jak sama píšete, nevysvětlovalo by to opět onu změnu, o které se zmiňujete. Ta změna může být opět vyvolána také dlouhodobějším užíváním daných léčiv, případně jejich kombinací, případně kombinací s pervitinem.
Jednoduše řečeno. Každá psychoaktivní substance mění „klima" ve Vašem těle - bez ohledu na to, zda se jedná o pervitin nebo o legální látky. Tyto změny mohou být jak akutního charakteru (dáte si a je Vám „jinak" - což jsou často vítané účinky, např. v případě pervitinu), ale mění ono klima také v dlouhodobé perspektivě s tím, že některé změny mohou být nezvratné. Tyto změny pak mohou následně ovlivnit to, jak bude při dalším užití látka fungovat.
Doufám každopádně, že Vám užívání nepřinese větší komplikace v psychické oblasti. Chápu, že je Vám jasné, že užíváním pervitinu se vystavujete riziku, ale přesto si říkám, zda tedy opravdu není na místě spíše zvažovat abstinenci než do nekonečna zvyšovat dávky (čímž se míra rizikovosti opět potencuje). Opatrnost doporučuji také při nitrožilní aplikaci, která je tou nejrizikovější, což patrně také víte.
Pokud budete chtít, můžete se na nás kdykoliv znovu obrátit, ať už by se jednalo o případnou pomoc s abstinencí či nikoli. Vystavujete se značnému riziku ve více oblastech, kdybyste potřebovala jakkoliv pomoci, jsem k dispozici.
Přeji pokud možno hezký zbytek dne.
S pozdravem,
Tereza Mazáková