Extaze
Terka
Dobry den. Kamarad me pozval na Extazi. Neodmitla jsem (uz dlouho chci neco takoveho zkusit). Jen by me zajimala nejaka doporuceni co se tyce chovani v prubehu intoxikace (nebo jakseto) a i posleze (napr jsem slysela, ze po rano po Pervitinu by se nemela davat horka sprcha).

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Když už Vás neodradím od toho experimentu, který nepovažuji zrovna za bezpečný, tak je fajn, že aspoň předem ptáte na rizika, která mohou hrozit - většina lidí to dělá až zpětně, když se jim něco přihodí. Jednak si můžete přečíst náš informační text o extázi na těcho stránkách pod kolonkou Stimulační drogy a taky se můžete podívat na web Farmakologického ústavu 3. lékařské fakulty, kde jsou podrobné texty o extázi a nebezpečných příměsích, které se mohou v tabletách vyskytnout, na www.3lf.cuni.cz/drogy. Ze spřízeněného webu o. s. Podané ruce "www.extc.cz" jsem Vám zkopírovala nejdůležitější informace: "Při užívání extáze se mohou vyskytnout různé akutní nebo chronické zdravotní problémy. Objevují se trávící potíže spojené s nevolnostmi a zvracením, pocity podobné závrati, třas, zvýšená potivost. V ojedinělých případech se vyskytuje také toxická psychóza. V některých případech mohou nastat i těžké deprese po odeznění účinku drogy. Nejčastější příčinou kolapsu po požití extáze je úpal - přehřátí organismu. Dochází k němu díky skutečnosti, že MDMA (stejně jako amfetamin), umožňuje překonat zvýšenou zátěž organismu, aniž by při tom konzument pociťoval žízeň. V prostředí párty je všechno ještě umocněno několikahodinovým tančením v davu, nedostatečně okysličeným vzduchem, vysokou teplotou okolního prostředí a atmosférou, při níž uživatelé zapomínají na potřebu vydýchat se na čerstvém vzduchu, zchladit se, odpočinout si v klidnějším prostředí a doplnit tekutiny. Druhým podstatným nebezpečím je špatná kvalita tablet. Tablety prodávané jako extáze nemusí vždy obsahovat pouze MDMA. Mohou obsahovat zdraví škodlivé látky - léky na předpis, veterinární pilulky, zcela neznámé substance či různé nebezpečné látky. Z látek, které ohrožují zdraví nebo život jsou na současném trhu s extází nejrozšířenější následující čtyři substance: DOB - někdy nazývané také bromoSTP, DXM (dextromethorfan), 4-MTA (4-metyltioamfetamin), PMA (parametoxyamfetamin) Samostatnou skupinou nebezpečí a problémů na parties jsou úrazy. Zde se velmi obtížně určuje, do jaké míry s nimi souvisí konzumace extáze a do jaké míry jsou způsobeny nedbalostí pořadatelů nebo neukázněností návštěvníků párty." Doufám, že takto budete mít potřebné informace a budete také dostatečně opatrná.