annie
Pro Báru Orlíkovou Kamarádka je z Kralup nad Vltavou, ale pomoc by chtěla vyhledat v Praze. Dnes jsem s ní opět mluvila - konkrétně hledá psychologa, se kterým by mohla probrat svůj život - má pocit, že se jí zbortil v jediném dni. Já bych byla ráda, kdyby to byl zároveň člověk, který má nějaké povědomí o drogách a ona si s ním mohla popovídat dobře jak o vztazích, tak o pocitech a drogách. Kamarádka je z rodiny, kde to podle mě moc nefunguje - za celou dobu na ní rodiče (jako na jedináčkovi) nic nepoznali! Děkuji za odpověď.

Odpověděl: Bára Orlíková
Mohu Vám doporučit kontakt na níže uvedená zařízení - jsou to ambulantní programy pro lidi, kteří mají problém s drogami. Pracují tam odborníci, kteří jsou v této problematice zkušení a určitě s nimi může kamarádka mluvit jak o drogách, tak o svých pocitech, vztazích a mnohém dalším. Jen mě napadá, že těch faktorů je vždycky hodně, které vedou k tomu, že má člověk potíže s drogou - nelze je přisuzovat jedné záležitosti ani není vše způsobené tím, v jaké rodině člověk vyrůstá a jak se k němu rodiče chovají. Taky si říkám, že to, že to rodiče nepoznali, nemusí ještě tolik znamenat - obvykle člověk drogy bere tak, aby se to na něm nepoznalo. Ledaže by z nějakého důvodu chtěl, aby se to poznalo... a získal tím pozornost rodičů... ale to je spíš nápad na přemýšlení pro Vaši kamarádku. Tím samozřejmě nechci říct, že rodina funguje a že je vše v nejlepším pořádku - ale přes internet to nedokážu zcela posoudit, jak to je a bylo by asi na místě, aby to kamarádka řešila s někým osobně, aby dostala adekvátní informace a podporu. Držím palce a přeji hodně štěstí Vám i kamarádce. Denní stacionář SANANIM Janovského 26 170 00 Praha 7 tel: 220 803 130 e-mail: stacionar@sananim.cz PhDr. Ilona Preslová Centrum poradenství pro mládež a rodiny Prev-Centrum o.s. Meziškolská 1120/2, Praha 6, 160 00 telefon: 233 355 459 Mgr. Petr Flaks http://www.prevcentrum.cz Centrum následné péče Drop in o.p.s. Holečkova 31, Praha 5, 150 00 telefon: 257 326 080 Evžen Klouček http://www.dropin.cz