kontrolované užívanie
pitt
celkom ma zaujíma téma kontrolovaného užívania, a z vašich odpovedí vyznieva že kontrolované užívane je nemožné, čiže celkovo zamietate fakt že by to mohlo v praxi fungovať. Mna by teda zaujímali nejaké konkrétne fakty prečo nie. A po prečítaní knihy drug,set and setting od Zinberga, mám pocit že kontrolované užívanie je reálne. Vopred dakujem za odpoved

Odpověděl: Bára Orlíková
Záleží na tom, o jakou drogu se jedná (její účinek, potenciál závislosti, zdravotní a psychická rizika, kulturní a sociální aspekty, které se k určité droze vážou), jak je na tom ten, kdo ji užívá (v jakém je psychickém a zdravotním stavu a jaká je jeho rodinná a sociální situace - s tím souvisí i příčiny užívání drogy a je to jeden z faktorů, který předurčuje, zda droga vyvolá závislost). Dokážu si představit, že člověk může kontorlovaně užívat tabák (pokud již si předtím nevypěstoval závislost na nikotinu) může užívat kontrolovaně alkohol - což dělá většina populace - a nejedná se o někoho, kdo už má zkušenost se závislostí na alkoholu nebo jiných drogách (snadněji si vypěstuje závislost někdo, kdo měl předchozí zkušenost se závislostí na opiátech nebo anxiolytikách), u halucinogenů si kontrolované užívání dokážu představit docela dobře, ale u opiátů nebo stimulačních drog jako je kokain nebo pervitin si myslím, že je kontrolované užívání spíše výjimkou - velmi často od občasného užívání člověk přechází k pravidelnému. Myslím, že nepopíráme, že jdou drogy užívat kontrolovaně - ale popíráme to v případě, kdy dotyčný, který pravidelně nějakou drogu užívá a/nebo je na ní závislý, a to obzvláště u drog z poslední jmenované skupiny. Kdy nelze drogu užívat kontrolovaně je právě ve chvíli, kdy už se závislost rozvinula, i když člověk třeba začal od té drogy abstinovat a nějakou dobu nebere, tak představa, že si občas dá, je nereálná. Neznám knihu, o níž píšete, ale pokud byste chtěl v rozhovoru pokračovat, napište.