anonymní narkomani
annie
Mám kamarádku ze třídy (23 let), která +- od 14 let koketuje s drogama.Letos se jí to opět vymklo z rukou a to tak, že není schopná se na cokoli soustředit atd...Chtěla jsem se zeptat, jestli existuje nějaká organizace fungující na bázi anonymity.Mluvila jsem s ní o tom, byla by ráda za nějakou terapeutickou nebo psychologickou pomoc, ale rozhodně nechce navštívit lékaře - prý se nechce "bonznout" jako feťačka.Poradíte mi? Děkuji.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Skupiny pro anonymní narkomany existují - ale nejsou ve všech lokalitách. Navíc z Vašeho dotazu usuzuji, že by kamarádka potřebovala spíše jinou formu pomoci než tyto svépomocné skupiny. Pokud by zašla za odborným lékařem - který se specializuje na drogovou problematiku - myslím, že by to byla lepší varianta. Informace, které mu podá, jsou chráněné lékařským tajemstvím, takže se nedostanou nikam dál. Další variantou jsou zařízení, kde je také možný anonymní kontakt a kde se může o situaci individuálně poradit - což bývají převážně kontaktní centra pro uživatele drog. Pokud by uvažovala o léčbě ze závislosti, anonymně to asi nepůjde, nicméně řada léčebných zařízení eviduje sice údaje o klientech, ale nepředává je nikam dál a pokud to jsou nestátní organizace, které jsou financovány z grantů (nejedná se o státní zdravotnická zařízení, kde je léčba hrazena pojišťovnou), informace o tom, ze někam dochází, se nedostanou z toho zařízení ven ani tak, že bude informaci mít zdravotní pojišťovna. Je to tedy na její úvaze. Kdybyste mi napsala odkud kamarádka je, co bere, zda má nějaké zdravotní problémy, jaká je zhruba její sociální situace... tak bych Vám mohla doporučit konkrétní zařízení nebo někoho z kolegů, na koho by se mohla obrátit, aniž by se musela obávat nějakých důsledků, které by plynuly z toho, že někam s problémem zašla. Její obavy nejsou v tomto případě opodstatněné. Zatím přeji hodně štěstí Vám i kamarádce.