tráva
máma
Dobrý den,jem matkou šestnáctiletého syna,který si "občas" dá trávu.Nevím ,jestli zbytečně nezmatkuju,ale taky nechci nic prošvihnout.Sama jsem to na něm poznala asi 3x,když jsem na něj uhodila,přiznal se,nic méně z toho měl švandu,že prý je to normální,že ví co dělá.Já si to nemyslím.Doma nekouří,nekouří ani cigarety,ale když jde ven s klukama,nezůstane pozadu.Občas si dá pivo i něco tvrdšího,když jim nalejou.Zakazovat kamarádění s partou situaci jen zhoršuje.Problém je i v postoji otce.Jsme rozvedeni a k tomuto problému zaujal stanovisko:"Co blázníš,to nic není,kouří každý,já si taky občas dám."Můj druhý manžel o tomto problému neví,se synem mají zrovna ne příliž dobré období a asi by se situace jen zhoršila,kdyby jí chtěl řešit.Moc prosím o radu,co dělat.Striktně zakázat,domlouvat,trestat?Kde je ta správná cesta?Moc děkuji za Váš čas.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, máte pravdu, že tahle situace, ve které se ocitá stále více rodičů, není vůbec jednoduchá.Zákazy většinou moc nepomáhají. Myslím, že cesta je v co nejotevřenější komunikaci. Váš syn má bohužel pravdu v tom, že je to dnes stejně běžné jako alkohol. Díky tomu se ale, stejně jako u alkoholu, často podceňují možné problémy a nebezpečí marihuany. Bylo by dobré se synem mluvit o tom, proč potřebuje marihuanu kouřit. Co mu to dává, co mu to naopak komplikuje, nebo v čem vidí nebezpečí do budoucna? Proč se potřebuje ve všem vyrovnat klukům z party a jestli by nebylo lepší mít svůj osobitý postoj a ten si navzdory všem udržet? Jestli mu to opravdu chutná a dělá dobře a nebo jen potřebuje být "in"? Jaký je jeho postoj k ostatním drogám? Aby se s Vámi o tom syn bavil, je třeba zůstat klidná, nezaleknout se moc jeho odpovědí a přistoupit na otevřenou diskusi. Také by bylo dobré promluvit si s bývalým manželem, aby se pokusil působit přeci jen alespoň trochu stejným směrem jako Vy. Ať si sám dělá co chce, ale nemusí tím utvrzovat Vašeho syna v jeho konání. Je přeci jen podstatný rozdíl, jestli je člověku 16 nebo např. 40. Pokud byste měla pocit, že se situace horší, že kouření marihuany zasahuje do běžného fungování Vašeho syna nebo celé rodiny, je vždy možnost obrátit se na odbornou pomoc a vše zkonzultovat osobně.