Piko
...
Dobrý den, věřím tomu, že na dotazy typu "kamarád bere, co mám dělat" tady odpovídáte neustále, nicméně mě by zajímal Váš názor na mou situaci. U jedné 17ti leté kamarádky jsem měl delší dobu podezření, že smrká piko, ale zarytě mi tvrdila, že už nebere (tvrdila že před cca půl rokem přestala).Zhruba před měsícem jsem ji ovšem viděl natolik sjetou, že jsem přestal pochybovat. Sama se mi nedávno svěřila jak je na tom (bere obden...údajně) a taky, že by ráda přestala, ale že nevěří, že to zvládne. Snažil jsem se jí nasměrovat na nějakou poradnu, ale její reakce byla "k psychoušovi nepůjdu". Už teď sama říká "že jí nějak poslední dobou nechutná", s imunitou je na tom taky hodně bídně. Tak nevím jestli by mělo nějaký smysl to probrat s její matkou nebo ne, protože na druhou stranu si říkám, že když si řekne (a tak by to nejspíš viděla), že jsem jí práskl tak už ve mě ztratí veškerou důvěru. Trávím s ní poslední dobou hodně času, nicméně nemohu s ní být pořád...stejně si vždycky dá, když jde ode mě.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Chápu, že máte o kamarádku obavy a zřejmě oprávněné, protože jak to vypadá, tak bere pervitin poměrně intenzivně. Příznaky, které popisujete, se váží k účinkům pervitinu. Myslím, že pokud sama nebude chtít s tím něco dělat, tak že moc šancí, jak jí pomoci, nemáte. Nemůžete s ní trávit veškerý čas a kontrolovat ji. Jak píšete, stejně si nakonec pervitin dá - a to se prostě stane, ať ji "hlídáte" či ne. Mám za to, že říkat o tom její matce by nebylo moudré - jednak se tím situace nijak nezlepší, protože rodiče kamarádku také těžko za takovýchto podmínek donutí k abstinenci, kamarádka ve Vás ztratí důvěru a nepředpokládám, že by to k něčemu pozitivnímu bylo. Myslím, že ani není ve vašich kompetencích jí takto zasahovat do života. Můžete jí nabídnout kontakt na naši poradnu, můžete jí zkusit vysvětlit, že existují zařízení, kam může přijít i anonymně a o problému se poradit s odborníkem a že to rozhodně není něco takového, co si představuje pod tím "jít za psychoušem". Nezdá se mi, že by to mohla zvládnout bez odborné pomoci. Můžete ji zkusit motivovat. Víc pro ni v tuto chvíli udělat nemůžete. Když mi napíšete, odkud jste (resp. kamarádka), mohla bych Vám doporučit nějaký kontakt, kam by se mohla obrátit. Zatím přeji hodně štěstí Vám i kamarádce.