Nefyziologický stimulant
Dobrý den. Již několikrát jsem se setkal, že pervitin, kokain jsou nefyziologické stimulanty (a teď jsem narazil na dotaz, kde jste se o tom opět zmínili ;) ). Co to prosím Vás znamená? Kafe je také nefizilogický stimulant? Nebo fyziologický stimulant je látka, která umožní tělu nabrat sílu, třeba zlepšeným metabolismem místo vyčerpávání rezerv jako tomu je u pervitinu apod..... Vaše odpověď by mě velmi potěšila. Díky. S přáním do nového roku Filip

Odpověděl: Jakub Minařík
Stimulancia (pervitin, MDMA, ...) fungují tak, že velmi výrazně zvýší vylučování nervových přenaščů a tím dojde k jejich vyčerpání a následně nedostatku. Prostě se využije všechno, co v neuronech je, včetně toho co je v rezervě. Je to hodně zjednodušené, těch mechanismů je více, ale v podstatě většina z nich funguje tak že přímo něco aktivuje. Pak existují látky (nootropika), které zlepší metabolismus neuronů, či prokrvení mozku, ... Patří sem třeba piracetam a gingo. Tam také dojde k určité stimulaci, ale v podstatě fyziologickým mechanismem - neurony se cítí lépe a taky lépe pracují. Nikdy však těmito látkami nejde dosáhnout takové úrovně stimulace jako například pervitinem. Stačí? :-)