Alkohol
barča
Dobrý den, mám dotaz, který se týká alkoholu. Moje mamka v lednu tohoto roku nastoupila na protialkoholní léčení. Byla tam celé tři měsíce. Po celou dobu se držela. Bere antabus od ukončení léčby. Nikdy neměla delirium tremens, byla zvláštní typ alkoholika, pila velmi málo, a to málo bylo na ni hodně poznat. Někdy i tři měsíce nepila, pak zas začla. Spíš bch řekla, že je u ní silná psychická závislost, ne ta fyzická. Dnes jsem se dozvěděla, že zhruba 10 dní pije malinké dávky, asi malého panáka. Přiznala se nám sama. Má teď po roce dobrou práci a léčba by ji spíš uškodila. Chtěla jsem se zeptat, jestli je možné to risknout, zkusit, jestli to zvládne sama, a pokud ne, dát jí znova na přeléčení. Práce ji hodně baví, má pro ni velkou prestiž, dá se říct, že by ji ohla držet nad vodou. Je tam jen na záskok do konce března a kdyby teď šla do Opavy těžko by něco našla a psychicky by ji to asi neprospělo. Ještě jednu věc jsem se dozvěděla. Kradla v obchodě vodku, chytili ji. Dozvěděla se to moje sestra, vím to pak už jen já. nevím, jestli mamce říct, že to vím, jestli by na tom nebyla ještě hůř. Teď je odhodlaná přestat, zkusit to bez pití, hrozně se za sebe stydí. Mám jí to říct, že ím o té krádeži, nebo mlčet. Myslím si, že by ji to ale vnitřně dost rozežíralo, že něco takového udělala, teď se tomu obchodu vyhýbá pod nějakou záminkou. Peníze máme, asi šlo jen o stud jít s tou flaškou k pokladně. Děkuji moc za odpověď, nevím jak tuhle situaci řešit, není to nic moc, mám strach, že ten kolotoč s léčebnou znova začne, stejně tak kolotoč s pitím.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, nepíšete, jestli Vaše maminka chodí na doléčování, nebo od odchodu z léčebny není v žádné odborné péči. Ambulantní doléčování je docela dobrou střední cestou mezi tím "nechat být" a novou léčbou. Právě tam je nejlepší příležitost včas podchytit relaps a pracovat se situacemi, které člověka ohrožují v běžném životě, zato v léčebně je před nimi chráněn, jako je například stres z práce, soužití s bližními atp. Myslím, že by to mohla být dobrá alternativa i pro vaši maminku. Zkuste se zeptat přímo lékaře, u kterého byla maminka na léčení nebo v AT poradně, která je v každém okrese. Co se týče té krádeže, zkuste sama posoudit, k čemu by mohlo být dobré, když řeknete, že o ní víte, a naopak, co by to mohlo způsobit špatného. Určitě si odpovíte sama. Obecně myslím, že naprostá otevřenost může někdy napáchat víc špatného než dobrého.