maniodepresivní psychoza
inxs
Dobrý den, nevím, na koho se mám obránit, proto zkouším Vás. Můj otec několik let trpí maniodepresivní psychozou, léčil se na alkoholismus v Kosmonosích. Jeho stav se stále zhoršuje, ačkoliv bere prášky. Letos byl již v ústavě v Jičíně 6 tydnů a před měsícem ho díky mé matce odvezli do Kosmonos. Pustili ho minulý týden, ale jeho stav je značně horší než když tam šel. Nejenže trpí nespavostí, ale je nebezpečný jak sobě tak svému ukolí. Dnes v noci dvakrát pouštěl plyn (nechá ho běžet ve snaze zapálit sporák, ovšem na to, že chtěl sporák zapálit, zapomene). Na moji matku je agresivní. Nepoznává, co je realita a co je výplod jeho fantasie..např. v pět ráno se chystal na borůvky... Jeho psychiatrička je dle mého názoru neschopná, správnou kombinaci prášků otec sice má, ale jinak nám jeho doktorka nepomůže. Když "mu zase hrabe" a je to neúnosné, volá máma záchranku, ta ho ovšem odmítá odvízt z argumentem, že můj otec komunikuje (žvatlá a občas je schopen zakývat hlavou na souhlas) a píchne mu sedativa, která v kombinaci s jeho práškama nezabírají a nechá tady s ním matku samotnou. Má matka váží 42 kg, je totálně vynervovaná a utrápená a dlouho to už nevydrží a do toho všeho chodí do práce a v noci nespí, poněvadž hlídá otce. Sestra studuje vysokou školu a má zkouškové období, mně je dvacet a pracuji v Praze na hlavní pracovní poměr. Otec musí být 24 hodin pod dohledem. Matka to nezvládne. PROSÍM O RYCHLOU POMOC! POTŘEBUJI KONTAKT NA JAKOUKOLIV ORGANIZACI, KTERÁ BY HO MOHLA PŘIJMOUT DO OŠETŘOVÁNÍ. BOJÍM SE, ŽE DOBROVOLNĚ JIŽ DO KOSMONOS NEPUJDE, PRÝ SI TAM PROŽIL PEKLO. POTŘEBUJI HO NĚKAM DO JEDNOHO TÝDNE UMÍSTIT NEBO SE MOJE MAMKA SESYPE!!!!!!! Děkuji. S pozdravem Zoufalá dcera inexis

Odpověděl: Jakub Minařík
No, nebyli jsme zrovínka promptní, ale ono je to celkem složité. Existuje jakási rajonizace (tedy například duševně choří z Prahy 1 a 2 patří na psychiatrickou kliniku I. LF UK, zbytek Prahy do PL Bohnice, ...). Když chcete umístit mimorajonního pacienta, tak to obyčejně musíte složitě vyjednávat - a to i když jste lékař. Já jsem takhle složitě vyjednával skorem měsíc a tam šlo jen o to, pacienta uložit s tím, že na léčbu by za ním docházel kolega z jiného zařízení. No, možná v tom hrálo roli, že se jednalo o bývalého uživatele drog. Z toho vyplývá, že otec patří rajonně nejspíše do Kosmonos a tam jej automaticky odvezou a pokud jej automaticky odvezou jinam (třeba proto, že zešílí v Praze), tak ho tam nejspíše svižně přeloží. Tohle vysvětlení píšu jen abyste pochopila co a jak. No a jestli jsem to vysvětlil správně, tak jste pochopila, že pokud by jste chtěla otce umístit jinam, než do Kosmonos, tak to musí někdo vyjednat. Může to být psychiatr, ale klidně i praktický lékař. Asi byste uspěla i vy. Jistě by to bylo možné například z důvodů, že je stav otce je dlouhodobě neuspokojivý a bylo by možné požádat některou z psychiatrických klinik při lékařských fakultách o konzultaci k nastavení vhodné léčby. Protože upřímě řečeno - kdyby měl otec vhodnou kombinaci léků, tak by asi takhle neblbnul. Myslím, že asi bude někde chyba - buď nejsou vhodné léky, nebo chybí něco jiného. Osobně bych doporučoval zkusit štěstí v PCP (Psychiatrické centrum Praha, sídlí to v areálu Bohnické léčebny a je to psychiatrická klinika III. LF UK). Na mě se raději neodvolávajte, kolegové by mohli mít dojem, že to má něco společného s drogama a tím pádem by jej mohli spíše nepřijmout. No, pak existují ještě organisace, které se zabývají pomoci duševně chorým a jejich blízkým např. Fokus (http://www.fokus-praha.cz/) možná by měli lepší rady než já. Omlouvám se, že to tak trvalo, ale bylo toho koncem roku fakt hodně. No, tak ať to vyjde.