pomoc
xxX
Dobrý den.Dlouhodobě a intenzivně kouřim marihuanu..a poslední dobou začínám mít zdravotní problémy,které s ní nejspíš souvisí...Jsem pod vlivem tak 4x-5x denně a poslední měsíc při jejím užívání trpim krvácením z nosu...Když si třeba řeknu,že nebudu celý den kouřit,tak jsem hrozně nervozní,až se dost klepu...(ruce,nohy)Chci přestat,ale nikdy to newydržim,myslel sem,že si závislost pohlídám,ale už delší dobu zjištuju,že jsem tomu propad...je mě jen 17 a newim co bude dál....Přestávám jíst a hrozně hubnu....Nedokážu si představit jedinný den bez ní...Vůbec nevim,co bych dělal,nemám žádnou motivaci...Kouřim jí prakticky celý den už asi 2 roky,předtím 2 roky ne tak intenzivně....Vím,že po dopsání tohoto dotazu si hned zakouřím...ikdyž nejspíš kouřit nepřestanu,jen jsem to potřeboval někomu říct...Rodiče oničem neví..je to tak lepší..Taky furt jím vitamíny,ale asi moc nezabíraj..Neznám nikoho,na kom by to zanechávalo takové následky...Myslíte si,že bych se z toho SÁM mohl někdy dostat?Furt si říkám"až tohle dokouřim a už si nikdy nedám,ale za pár desítek minut zas...,začínám mít problémy se spaním...psychicky už to taky nezvládám..Mám velké problémy si wzpomenout na to,co jsem dělal předchvílí...Sám asi nikdy nepřestanu....

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, jsem ráda, že máte v naši poradnu takovou důvěru, že jste se nám svěřil se svým problémem. Možná je jednodušší to takhle napsat na internetu, než se svěřit někomu osobně. Píšete, že neznáte nikoho, kdo by měl z dlouhodobého užívání podobné problémy jako Vy, nicméně závislost na marihuaně, o které mluvíte, se netýká jenom Vás. Samozřejmě ne každý trpí stejnými příznaky, jaké popisujete Vy, ale rozhodně nejste jediný. Na stránkách Národní monitorovací středisko pro drogy a drogové závislosti www.drogy-info.cz se o marihuaně dočtete o následujících rizicích užívání: 1. Při velmi častém, nadměrném a dlouhodobém užívání se dostavují jemné poruchy některých kognitivních funkcí. Jedná se zejména o zhoršení v oblasti krátkodobé paměti a schopnosti soustředit se. 2. Při „špatném naladění,“ tedy například při déletrvající depresi z rozchodu s partnerem nebo při intoxikaci na místě, kde to není příjemné a/nebo s lidmi, kteří jsou nepříjemní a neznámí, může dojít k rozvoji paranoidního stavu, kdy má dotyčný pocit, že je ostatními sledován, že se na něj stále dívají, pozorují ho, hodnotí. Může se objevit i strach, že bude zatčen policií za užívání „trávy“ (přestože již tuto nezákonnou drogu nemá u sebe) atd. 3. U predisponovaných osob, tedy osob s vytvořenou či vrozenou dispozicí může dojít k rozvoji velmi intenzivních, hlubokých depresivních stavů či stavů úzkosti a napětí. Ty mohou při vystupňování přejít až do panického stavu, kdy hrozí nebezpeční sebepoškození či naopak agrese k okolí. Občas se to může stát při nepřipravenosti k požití velmi vysoké dávky (tady je nutno upozornit na obecnou nemožnost ověřit si koncentraci THC v kupovaném i vypěstovaném rostlinném materiálu; konzument vlastně nikdy přesně neví, kolik účinné látky pozře). 4. Velmi výjimečně u disponovaných jedinců (či při velmi vysoké dávce při dlouhodobém užívání) může dojít k mírným stavům zmatenosti. Ty za určitých okolností mohou přejít až do psychotické roviny - tedy projevit se stavem zmatenosti, dezorientace, poruch myšlení, emocí apod. Výjimečná není autoagrese či agrese k okolí. V případě delšího přetrvávání těchto stavů je nutné posouzení psychiatrem. Zde se častěji jedná o provokaci latentního duševního nemocnění, kde konopí může sehrát úlohu spouštěcího mechanismu (podobně jako v případě rozvoje dlouhodobé hluboké deprese, pokračující i po odeznění intoxikace). K tomu může dojít i při jednorázové první zkušenosti s touto drogou a toto riziko patří pravděpodobně k nevýraznějším. Neexistuje totiž možnost kvalifikovaně předvídat, u koho nenastane a u koho ano. Tyto stavy mohou trvat dokud není veškeré THC vyloučeno z těla, což může trvat i měsíc. Jestli se pokoušíte opakovaně abstinovat bez úspěchu, můžete se pokusit kontaktovat nejbližší kontakntí centrum ve Vašem okolí. Mohou Vám tam nabídnout pomoc v abstinenci. Příznaky, které popisujete by si z měho pohledu zasloužily i lékařskou pomoc a doporučila bych Vám kontaktovat (například na doporučení kontaktního centra) lékaře, nejlépe psychiatra. Nevím odkud jste, takže Vám neporadím nic konkrétnějšího. Pokud se obrátíte na kontaktní centrum v okolí, jistě Vám rádi poradí. Pokud budete potřebovat konkrétní kontakt, napište nám, odkud jste. Případně si kontakt můžete najít na www.drogy-info.cz pod kolonkou Mapa pomoci. Jestli nebyla moje odpověď dostačují, bez obav se na nás znovu obraťte. S pozdravem, Gabriela Koryntová.