kačaba
paní orlíková, jsem ráda že jste mi předložila takhle reálný pohled na to, co můžu dělat s kamarádkou... bere teď prník 4.měsícem a už je to celkem znát na jejim chování a tak... napsala jste mi že jesi se na mě vykašle quli smahu, je to její volba. jenže já vim že mě má vážně ráda a sama bych se cítitla jako podrazák dybych bez jejího svolení něco podnikla a dívat se na to uš taky nemůžu! neni extrém, oproti dalším lidem v okolí, ale mě strašně ubližuje vidět zrovna jí, což nechápu... nic jí nazazlívám, papíry, koule, ale kdyš neví ani jak dlouhá čára je smrtelná? omlouvám se, že jsem se tak rozepsala, ale prosím je nějaká možnost že se zastaví dřív, než prodře hubou uplný dno?

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. To, že máte o kamarádku obavy a ohledně jejího problému se zajímáte o nějaké možnosti pomoci, není jistě nic, co by se dalo nazvat podrazáctvím. Bohužel je to tak, že ona se musí rozhodnout sama, že s tím něco chce dělat - nelze ji k tomu donutit, přesvědčit proti její vůli nebo ji násilím někam odvléct do léčby. Samozřejmě je možnost, že se v braní drog zastaví a že jí samotné dojde, že už to takhle dál nejde - ovšem obvykle se to stává právě v okmažiku, kdy už to s těma drogama přestává být legrace a ten dotyčný už má nějaké problémy, které ho tlačí k tomu, aby s drogami přestal. Pro každého je ta hranice jiná - někdo se zastaví, když mu hrozí vyhození ze školy nebo se mu stane na droze nějaký nemilý zážitek, někoho nezastaví ani to, že už je počtvrté ve výkonu trestu, že je v hrozném zdravotním stavu a má stovky tisíc dluhů. Nicméně jen minimum lidí na drogách skutečně skončí nadosmrti - většina z nich se dřív nebo později rozhodne s tím skončit. Vy jí v tuhle chvíli nemůžete skutečně pomoci jinak, než svou podporou, zdůrazněním, že pervitin neakceptujete a případnou nabídkou kontaktů, kam se může obrátit. Jinak - ohledně té smrtelné dávky pervitinu - naprosto nezáleží na tom, jak je čára dlouhá, ale na množstvím čisté účinné látky obsažené v užité droze. Pokud koupí kamarádka na ulici gram "pervitinu", který bude mít obsah skutečného pervitinu 1% a zbytek bude cukr, tak se tím těžko předávkuje, i kdyby si to vzala celé najednou. Pokud bude mít ovšem jeden gram čistého 100% pervitinu, tak se jí to stát může, že se předávkuje - i když při šňupnutí drogy by i tak bylo riziko nízké, oproti injekční aplikaci. Pouliční pervitin bývá kvality mizerné, odhadem tak 20% až 30% a dost těžko se jeho kvalita odhaduje, laik nemá možnost zjistit množství čistého pervitinu v zakoupeném zboží. Zkuste si přečíst text o pervitinu na našich stránkách, případně ho můžete doporučit kamarádce. Zatím přeji hodně štěstí.