Můj přítel má problém
Moni
Už 14 měsíců chodim s klukem který kouří marihuanu a nejen v malém množství.Už několikrát sem se mu to snažila rozmluvit.Už několikrát mi sliboval, že s tim skončí.Vždycky to vipadá docela nadějně, ale tak na tejden.Hodně se rozhulil před rokem když mu na silvestra umřel tata na rakovinu.Měsíc na to mu umřela babicka,děda a bratranec.Ze začátku sem ho pořád omlouvala,říkala sem si že stát se něco takhle hroznýho mě tak nevim jak bych to řešila.Přítel mě neustále přesvědčuje že na tom závislej neni,ale tak jestli je pravda co říká tak proč toho nenechá když ví že mi to tak vadí.Nejhorší je ale to že v poslední době ho nic nebaví,je hrozně pohodlnej,začíná být protivnej,naladovej a na ničem mu nezáleží.Někdy je to ten nejůžasnější člověk kterýho znam ale někdy si řikam že ho vůbec nepoznávam.Hrozně ho miluju a chtěla bych mu pomoct,ale nejsem si jistá jestli by šel na léčení.Děkuji za pomoc.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Omlouvám se za pozdní odpověď, měli jsme toho teď s kolegy kolem Vánoc nějak příliš. Podle toho, co popisujete, prožil Váš přítel dost nelehké období a jistě potřebuje dost času a podpory, aby to zvládl. Máte ale pravdu, že jeho kouření trávy se tím nedá donekonečna omlouvat a chápu, že Vám to vadí. Těžko mohu posoudit, zda to, jak se chová - že ho nic nebaví a je náladový a protivný - je způsobené trávou nebo je to právě ten nepříjemný stav, který je příčinou toho, že tolik trávu kouří. Závislost na marihuaně je spíše výjimečná záležitost a nejsem si jistá, jestli v případě Vašeho přítele by byla na místě léčba ze závislosti. Asi by byla potřeba nějaká odborná péče, ale spíše asi ambulantního charakteru, pokud má třeba závažné problémy ve škole/práci nebo v rodině nebo nějaké dramatické psychické potíže. V tuto chvíli si myslím, že jsou varianty takové 1) budete brát situaci takovou jaká je a nebudete jeho kouření trávy tolik řešit, když to stejně nevypadá, že by se to v blízké budoucnosti nějak výrazně změnilo a budete se snažit najít nenásilně nějaké společné aktivity, při kterých se tráva nekouří a zkusíte ho opatrně přimět k nějaké změně životního stylu. Ony ty problémy totiž často paradoxně vznikají tím, že druhý z páru tlačí na to, aby se dotyčný vzdal nějakých svých návyků a jen se to přiostří - když nebudete tolik tlačit, může se to zlepšit 2) dáte mu na výběr, že buď se situací začne okamžitě něco dělat nebo že o Vás přijde. Tuto variantu doporučuju využít ovšem pouze v případě, že svou hrozbu jste ochotná splnit - jinak jsou to jen plané výhrůžky, které situaci spíše zhoršují. 3) můžete zkusit přítele přimět, aby vyhledal nějakou odbornou pomoc (spíš psychologického nebo psychoterapeutického zaměření) a zkusil něco dělat se svými potížemi, které způsobují to, že tolik kouří trávu - a pokud pomoc vyhledá, možná se časem jeho postoj k marihuaně změní. Nic ovšem nebude ze dne na den. Chce to trpělivost. Pokud byste měla zájem o nějaké konkrétní kontakty na zařízení nebo kolegy, kam by se přítel mohl obrátit osobně, tak mi napište, odkud jste a kolik je Vašemu příteli let. Zatím přeji hodně štěstí.