Mirka
Mám mamku, která pije. Už ani neplatí nájem. Chtěla bych jí pomoci. Potřebovala bych poradit, jaké jsou kliniky v ČR a kolik stojí léčení. Taky nevím, jestli bude souhlasit s léčením. Zatím vše popírá. Předem děkuji za odpověď.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Chápu, že je to pro Vás obtížná situace. Myslím, že by bylo docela na místě zjistit, jak by se k případné léčbě stavěla - píšete, že zatím problémy popírá, takže to nevypadá příliš nadějně. S nedoborvolnou léčbou je to velmi komplikované. pokud by se ovšem k léčbě rozhodla dříve či později dobrovolně, léčbu je možno absolvovat ambulantně v rámci AT ambulancí (jsou v ČR obvykle v každém okrese, v Praze je jich několik), což je psychiatrická ambulance zaměřená na problematiku závislostí, a to především na alkohol. Případně je možné nastoupit léčbu ústavní v rámci psychiatrických léčeben (těch je v ČR několik, které se zaměřují i na léčbu závislosti). Léčba ambulantní i ústavní je hrazena ze zdravotního pojištění, a pacient za ni nic neplatí. V případě, že by lékař v ambulantní léčbě potřeboval mamince předepsat nějakou medikaci, je možné, že by doplácela maximálně něco za tyto léky. Možná by nebylo od věci, abyste se zašla nejdříve někam (například do té AT ambulance nebo do zařízení, kde se zaměřují na pomoc rodinným příslušníkům závislých) poradit sama, abyste se mohla ujistit o vhodném postupu a získala potřebnou podporu a informace. Když mi napíšete, odkud jste, tak bych Vám mohla vhodné kontakty doporučit. Zatím přejihodně štěstí a kdyžtak napište.