Možnosti léčby
Kristina
Dobrý den, již několik týdnů sleduji vaše stránky a nyní jsem se odhodlala požádat také o vaši pomoc. Nevím jestli jsem alkoholička, ale dle vašeho popisu si myslím, že spíše ano. Již několik let funguji na principu jeden den se napiji, druhý den je mi špatně, třetí den si řeknu, že už nikdy pít nebudu a čtvrtý den se většinou napiji. Pokud to přeženu a způsobím tím někomu trápení, vydržím nepít déle, ale jakmile mám před sebou velkou pracovní zátěž, případně za sebou náročný den, dokáži promeškané dny dosti krutě dohnat. A tak to jde pořád dokola. Musím říci, že už mne to nebaví, stále více o tom přemýšlím, ale zjistila jsem, že nemám žádnou vůli. Obrátila jsem se na psychologa a psychiatra, psycholožka řekla, že bych měla ubrat na tempu, psychiatr předepsal Coaxil a Neurol na spaní ( trpím nespavostí). Po dobrání léků nebyl čas si dojít pro nový recept a po pár týdnech se situace opakovala. Nyní jsem již rozhodnutá jít na nějakou formu ústavní léčby, nikdy jsem však neměla žádné problémy v zaměstnání a proto bych chtěla pokud možno léčbu absolvovat anonymně a v co nejkratším čase. A právě na to se vás chci zeptat. Jaká je nejkratší možná ústavní léčba, a je možné se na ni sama přihlásit? Předem děkuji za odpověď

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Podle toho, co popisujete, bych nepovažovala ústavní léčbu kvůli alkoholu za adekvátní řešení. Nejkratší možná ústavní léčba je v délce cca 2 měsíců a lze ji absolvovat na Psychiatrické klinice, odd. pro léčbu závislostí FN Plzeň, ale jistě ne anonymně - léčba je hrazena ze zdravotního pojištění a jako anonymního pacienta by Vás stejně do léčby nikde nepřijali. Mám za to, že podtext Vašeho pití alkoholu je někde jinde. Vaše užívání alkoholu by asi ani nesplnilo kritéria pro závislost - spíše se jedná o tzv. "škodlivé užívání". Jako základní problém bych vnímala potíže s nespavostí a další psychické problémy, kvůli kterým Vám psychiatr předepsal medikaci. Dle všeho je to tak, že trpíte depresivní poruchou, kterou se pokoušíte řešit alkoholem, který nemáte vždy zcela pod kontrolou a lékař Vám zcela správně předepsal léky, které by Vám měly pomoci. Nástup účinku antidepresiv (Coaxil) přichází obvykle až po nějaké době užívání přípravku. Proto Vám pravděpodobně napsal lékař i Neurol, který Vám měl pomoci v první fázi zvládnout potíže s nespavostí a další psychické potíže, které se mohou projevovat než plnou nastoupí účinek antidepresiv. Je logické, že po nějaké době po vysazení léků dojde k tomu, že se stav, který prožíváte, opět vrátí. Čemuž by se nejspíš zabránilo, kdybyste dle pokynů léky užívala a vyzvedla si ten recept. Léčba antidepresivy je obvykle dlouhodobá a léky by se měly vysazovat postupně, aby nedošlo k návratu potíží. Takže v tuto chvíli bych Vám doporučovala obrátit se na psychiatra, k němuž jste chodila a obnovit medikaci, kterou Vám předepsal. Doporučuje se absolvovat i nějakou formu psychoterapie po dobu užívání léků, abyste měla i psychologickou podporu a abyste situaci mohla lépe zvládnout. Pokud cítíte, že jsou problémy s alkoholem skutečně závažné, což se nedá plně posoudit, tak je také možné se obrátit na AT poradnu, což je psychiatrická ambulance zaměřená na problematiku závislosti a tam svoji situaci zkonzultovat. V rámci AT poradny je možné absolvovat i ambulantní léčbu závislosti, což si myslím, že by v případě, že by to dotyčný lékař považoval za vhodné, lepší varianta než nástup do léčebny, s ohledem na Vaši situaci v zaměstnání. Tak to zkuste nějak zvážit. Pokud byste potřebovala kontakty na AT poradny, tak mi prosím napište, odkud jste a já Vám zkusím nějaké vhodné kontakty ve Vašem regionu najít. Zatím držím palce a přeji hodně štěstí. Kdybyste potřebovala, pište.