nevim jak dál
Zdenka
Dobrý den, možná nepíšu do té správné rubriky.Chtěla bych však nějak rozmotat klubko zamotané alkoholikem.Manžel pije přes 10 let.Mezi tím nám pomalu odrostly děti za hrozných podmínek.Léčit se nechce-prý to víc potřebuju já.Pomalu s ním začínám souhlasit.Problém mám s vlastním zařazením do společnosti.Je velmi žárlivý,brání mi v práci-rozebírá auto když chci odjet,vypojil mi internet, odpojil telefon(upozorňuji ne pro neplaceni,z vlastní vůle),vysmívá se mé snaze o soudní svěření dětí do péče-to již proběhlo a stanovenou částku stejně neplatí. K rozvodu nikdy nepřistoupí, pokud chci s dětmi odejít, můžu,ale s prázdnou.Mám pocit, že ať udělám cokoliv, je to marné. Jen sklízím výsměch a ponižování.Zastrašuje mě i tím, že když se odstěhuju,bude to ještě horší.Vyhrožuje,že mě finančně zlikviduje,máme velké dluhy.Cítím se jako v pasti.Prosím,poraďte mi,odkažte mě někam, kam bych tuto problematiku mohla jít konzultovat.Jsem psychicky vyčerpaná,nemohu se na nic soustředit,mám problémy s pamětí,nevěřím si v ničem.Nejčastější odpovědí na cokoliv je u mě - já nevím.Bojím se odejít,bojím se zůstat,hledám si práci-mám strach že mi tam bude dělat problémy.Prosím, poraďte mi.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Chápu, že to pro Vás není jednoduchá situace. Manžel jistě problém má, ale v tuhle chvíli asi s manželem nepohnete a nepřinutíte ho k léčbě. Tedy je i s ohledem na děti na místě, abyste se zaměřila především na sebe a zkusila situaci nějak řešit. Bude to jistě těžké a předpokládám, že to bdue chtít odbornou právní i psychologickou pomoc. Nevím, zda jste z Prahy, ale nabízím Vám tyto kontakty na organizace, které se zabývají domácím násilím (nechci se Vás dotknout, ale Vaši situaci neznám a z Vašeho popisu mi vyplývá, že se o něco takového jedná a v soužití se závislým člověk to není neobvyklé) - tam by Vám právě poskytly podporu právní, ale i psychologickou. Můžete zavolat například na SOS linku centra ROSA (informační a poradenské centrum pro ženy - oběti násilí) - 602 246 102 nebo na non-stop krizovou linku Psychosociálního centra Acorus (Pomoc ženám v životní krizi a obětem domácího násilí) - 283 892 772 nebo na linku DONA (Linka pomoci obětem domácího násilí) - 251 511 313. Také existuje Linka právní pomoci pro ženy - oběti domácího násilí - 224 910 744 (středa 18.30 - 20.00). Jistě Vám poradí i kontakty, kam se obrátit osobně ve Vašem regionu. Přeji hodně štěstí a držím palce, ať se Vám to podaří zvládnout. Kdyžtak ještě napište, pokud by bylo potřeba.