Co mám dělat?
Olina
Ahoj, nevím jak začít. Ono je to fakt na dlouho, ale napíšu jen to základní. Četla jsem si příspěvky, příběhy a je mi jasné co mi všichni poradíte, ale já se s tím nějak nemůžu smířit. Takže : Moc miluju kluka co je už deset let na drogách. Začínal pervitinem, pak heroin, pak se z heráku dostával pervitinem, teď je na subutexu, občas čistej... Jsme spolu osm měsíců, dali jsme se dohromady když dokončil léčbu v Bohnicích, ta trvala šest měsíců, předtím byl dva roky ve výkonu trestu. Takže byl vlastně tři a půl roku čistej. Seznámila jsem ho s lidma s kterýma kámoším já, začal cvičit, chodil do práce. Jenže pak jsem zjisila, že musí odpracovat obecně prospěšný práce, takže tam nastoupil. Do Bohnic... tam potkal kámoše a začlo to nanovo. Když je čistej je úžasnej, jenže problém je v tom, že je čistej chvíli a víc dní je pod vlivem. Dneska třeba zase nevím kde je... Má takové výlety poslední dobou často, vždycky se na tři dny vypaří, pak se objeví a vysvětluje mi, že mi nechtěl na oči, protože byl sjetej. Domluvila jsem mu léčebny, psychiatry... vždycky tam vydrží tak týden a to je úspěch. Je mi jasný, že mi hodně lidí napíše ať jdu od toho. Moje máti mi dneska řekla jestli by nebylo lepší se na něj vykašlat a ať se ozve, až bude vyléčenej. Jenže bude on někdy vyléčenej??? Před týdnem jsme mluvili o svatbě a najednou je zase pryč. Jen doufám, že se mu nic nestalo nebo ho nezavřeli... Byla jsem se radit v různých poradnách, byla jsem na terapii a už jsem pochopila, že fet je u něj na prvním místě, ale co když to chci změnit? Musí chtít on, vím to. Ale on čistej chce... Co mám dělat?

Odpověděl: Jakub Minařík
Existuje také závislost na závislosti. Obyčejně začíná slovy - "když von je tak prima chlap, jen kdyby nepil", ... Blízcí postiženého se dostávají do bludného kruhu doufání, zklamání, ... a jde to tak až do nekonečna. Nakonec na tom budete stejně špatně jako postižený, jen s tím rozdílem, že on najde úlevu alespoň v drogách. Teď co s tím - v první řadě bych měl doporučení pro vás: - stanovte si hranici, za kterou nepůjdete, řekněte si - až se stane tohle, končím a napište si to - najděte si nějakou péči pro sebe - psychologa, nebo - doporučoval bych vám nějakou skupinu pro rodinné příslušníky závislých - a nezačněte brát probůh s ním (stává se to bohužel často) - a připravte se na to, že vás čekají roky práce s nejistým výsledkem Co můžete udělat pro něj: - nabídnout pomoc a tlačit - souvisí to i s tím co si ujasníte sama - bylo by pro vás například akceptovatelné, aby byl na substituci? - zprostředkovat mu kontakty, pomoci mu dostat se do léčby - podporovat ho a pomáhat mu až bude abstinovat Co nemůžete? - k abstinenci ho donutit - pomoci mu, pokud on sám nechce No, kdybyste potřebovala kontakty, napište. A buďte opatrná a trpělivá. :-)