brácha
Štěpa
Dobrý den, potřebovala bych od Vás poradit. Moji rodiče i já si myslíme, že můj 20 letý bratr užívá drogy. Studuje 1. rokem VŠ, v létě se rozešel po skoro 2 leté známosni s dívkou a od té doby se strašně změnil. Chodí po hospodách, celé noci nespí , dohání to přes den a nejhorší je jeho chování. S nikým se nebaví a na všechny dotazy reaguje strašně agresivně a to i na svoje kamarády. V poslední době měl potíže se závratěmi, byl na několika vyšetřeních , ale žádná příčina nebyla zjištěna.Napiš te mi jak to udělat, aby se přiznal, případně ho donutit k nějakému vyšetření, když s ním chceme mluvit vždy na delší dobu zmizí . Děkuji .

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, píšete, že potřebujete poradit s tím, jak donutit bratra přiznat se k braní drog a nebo k tomu, aby se podrobil vyšetření. Bohužel na to žádná rada neexistuje. Jestli nebude chtít si s Vámi promluvit, nebo se nebude chtít podrobit testům, prostě je odmítne a Vy budete "mít smůlu". Ale říkám si, že máte jistě možnost se s ním pokusit domluvit alespoň na "maličkostech" a trvat na jejich dodržování. Mám na mysli domluvení si určitých pravidel vzájemného chování a fungování v domácnosti. Asi ho nemůžete kontrolovat a hlídat, aby nechodil každý den do hospody. Můžete se však domluvit na tom, že opilé a agresivní chování doma nechcete tolerovat. To zní jistě rozumně a mohli byste se na tom shodout všichni. Pak by nemělo být problém domluvit se i na tom, co se stane, když někdo toto pravidlo poruší. Bratrovi je již dvacet let, je svobodný a před Vašimi otázkami může vždy utéct. Nemusíte však rovnou trvat na dlouhém a "vše řešícím" rozhovoru. Zkuste se domluvit třeba jen na jedné věci. Podle popisu chování bratra, je možné, že opravdu experimentuje s drogami, ale také za těmito změnami může být (a jistě i je) spousta jiných problémů a starostí. Můžete mu nabídnout pomoc - např. že s ním zajdete do nějaké poradny, dát mu telefonní číslo na poradenskou linku SANANIMu (najdete ho na stránkách www.sananim.cz) atp. Můžete mu říct, jak se cítíte, bez výčitek mu vysvětlit svoje obavy. Kdyby nic z toho nefungovalo, nebojte se vyhledat odbornou pomoc pro sebe samu. Existují organizace (v Praze je to např. Anima a Prev-centrum), kam si můžete (třeba i společně s rodiči) zajít popovídat s odborníkem. Vím, že má odpověď Vaši situaci nevyřeší, kdyby Vás však napadlo ještě něco, na co se chcete zeptat, klidně se na nás opět obraťte. S pozdravem, Gabriela Koryntová.