Marihuana
Lucy
Dobrý den, mám dotazy ohledně marihuany. Hledám na internetu, ale většinou se to, co čtu na různých stránkách moc neshoduje. Hlavně můj dotaz je konkrétní. Můj kamarád už asi tak 4 roky hulí marihuanu. V posledních 2 až 3 letech pravidelně. Zdá se, že se to stále zhoršuje. Několik špeků za den. Pod vlivem marihuany řídí i auto. Poslední dobou se chová někdy divně. Není už na něj takový spoleh jako dříve, protože zapomíná věci. Když mu říkám, že by to měl omezi, tak na mě řve, že je to jeho život a ať se do toho nepletu. V poslední době se vše tak zhoršilo, že nemám chuť se s ním vůbec bavit. Všechno se točí kolem marihuany - jedem na vyhlídku, dáme špeka (já ne, jsem odpůrce), nebo furt musí shánět hulení atd. Pořád koukat na jeho vyhulenej ksicht a poslouchat jeho zcestné názory. Je to můj nejlepší kamarád 9 let..ale čeho je moc, toho je příliš. Proto bych se chtěla zeptat, zda si myslíte, že tohle všechno může být způsobeno užíváním marihuany. Je možné, že po delším užívání se člověk takto změní? Vzniká na tom fyzická nebo psychická závislost? A také jak je to s řízením auta pod vlivem této drogy? Mohu mu nějak pomoci? Děkuji za odpovědi. Lucka

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás, omlouvám se za pozdní odpověď, ale máme dotazů nějak hodně a trochu nestíháme. To, co popisujete, může být způsobeno užíváním marihuany. Otázkou je, zda kouření trávy nepřekrývá nějaké další psychické problémy, ale to z Vašeho dotazu nepoznám - není to sice obvyklé, ale mohlo by se stát, že to, co píšete, je projev kombinace permanentní intoxikace THC a rozbíhajícího se psychotického stavu nebo depresivního onemocnění. Na marihuaně vzniká závislost výjimečně, ale i marihuana má potenciál vyvolat závislost. Při vysazení drogy sice nejsou fyzické odvykací příznaky jako například při vysazení opiátů například u závislosti na heroinu, ale psychická závislost, což je v zásadě horší důsledek, může vzniknout. Fyzické příznaky při odnětí drogy jsou záležitost několika dní (třeba u těch opiátů), zatímco psychická závislost a její projevy mohou člověka pronásledovat ještě řadu měsíců a je to obvykle důvod pro recidivu na droze, pokud k ní dojde. Když si přečtete náš text o marihuaně na těchto stránkách nebo text Vliv konopí na zdraví na www.drogmem.cz/Memy, tak tam najdete řadu důsledků, které časté užívání marihuany může způsobit - především psychického rázu jako jsou právě poruchy paměti. Řídit auto by kamarád pod vlivem konopných drog pochopitelně neměl, uvádí se, že by člověk neměl sedat za volant 24 hodin po požití marihuany, protože do té doby účinek drogy ovlivňuje především rychlost jeho reakcí. Vypadá to, že Váš kamarád si ale moc neuvědomuje, že to, jak nakládá s trávou už není úplně bezpečné a podle jeho rekací soudím, že asi o Vaši pomoc nestojí. Pak je každá rada drahá - s tím moc nehnete, pokud nebude chtít něco dělat on sám. Kdyžtak ještě napište a můžeme zkusit něco vymyslet, ale moc nadějí bych tomu nedávala, dokud si kamarád neuvědomí, že by měl situaci změnit. Zatím držím palce.