radka
Zjistila jsem, že má sestra, která má 19 let, zřejmě už půl roku užívá pervitin ( ne nitrožilně ), a občasně marihuanu a kokain.Nebydlím už doma a naše rodina byla vždy dysfunkční,takže jsem zoufalá a nevím, jak z této situace sestře pomoci. Sama užívání či závislost popírá, jednalo se prý pouze o zkoušku. Začíná se ale měnit, je vychrtlá, pořád spí, nemá o nic a nikoho zájem, nejí, je agresivní,vyhledává jen svou partu, s nikým nekomunikuje. Bojím se o její zdraví a také by měla maturovat, což asi nezvládne, ve škole má moc absence.Prosím, poraďte mi, jak bych jí mohla pomoci.Děkuji

Odpověděl: Jakub Minařík
No, ono dokud nebude sestra chtít sama, resp. něco ji nedonutí, tak s tím nic nenaděláte. Vzhledem k tomu, že se sestrou nebydlíte nemůžete na ní vyvinout nějaký soustředěný tlak, který by mohl situaci změnit a nebo alespoň stabilizovat. Zbývají vám tedy jen jednorázové akce, které mohou sestru ke změně donutit. Což v situaci, která je takhle rozehraná, představuje jedině variantu promluvit o tom s rodiči. I dysfunkční rodiny se před takovým problémem obyčejně semknou. Jinou strategií je počkat, až se sestra dostane do úzkých. Pak obyčejně bude k možnosti pomoci, resp. změny přístupnější. No, kdyby bylo třeba, napište.