Píši esej na sociální práce, a mám si určít klienta, sociálního pracovníka a tvůrce sociálního programu. Mám tedy propuštěného, kurátora, ale tvůrce nemohu vymyslet, jelikož nemám zatím žádné zkušenosti. Děkuji

Odpověděl: Bára Orlíková
Pokud hypoteticky počítáte s tím, že propuštěný z vězení bude chodit pouze ke kurátorovi, tak kurátoři patří pod sociální odbory příslušných obecních úřadů a předpokládám, že budou mít vazbu na sociální politiku vytvářenou Ministerstvem práce a sociálních věcí. Více najdete na http://www.mpsv.cz/clanek.php?lg=1&id=9. Pokud by měl propuštěný docházet ještě někam jinam, tak by docházel například na konzultace za terapeutem do doléčovacího centra, jehož zřizovatelem může být třeba občanské sdružení nebo obecně prospěšná společnost (nestátní nezisková organizace). S tím, že protidrogovou politiku státu má na starost Rada vlády pro protidrogovou politiku. Více o doléčovacích centrech se můžete dozvědět na www.sananim.cz nebo na www.podaneruce.cz, což jsou organizace nabízející tuto péči pro klienty. Taky může být propuštěný podmíněně (po polovině trestu) a mít nařízený tzv. probační dohled a pak by docházel za probačním pracovníkem z Probační a mediační služby ČR (více na www.justice.cz), která spolupracuje se soudy a je vázána na Ministerstvo spravedlnosti. Nepředpokládám, že by po Vás chtěli "tvůrce" sociálního programu jako konkrétní osobu, ale jako instituci, která vytváří sociální politiku státu a související záležitosti. Doufám, že je to takhle ok. :)