Více informací
Ema
Dobrý den, mám patnáctiletého syna, který je v 1. ročníku průmyslovky (jen chlapecký kolektiv). Dokud byl na základní škole nekouřil, nyní jsou patrné stopy po kouři. Můj dotaz zní, zda mám šanci poznat, jestli nekouří marihuanu a jak by se její používání projevovalo. Nevím, zda celkové změny přičítat dospívání, novému kolektivu a snaze se v něm prosadit a realizovat. Má diagnostikovanou LMD, proto se každé závislosti bojím. Děkuji.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, děkuji Vám za dotaz. Je vidět, že se o svého syna zajímáte. O současné situaci přemýšlíte rozumně a jste si vědoma i toho, že syn prochází obdobím dospívání, což s sebou jistě nese i některé změny chování, hledání svého místa v kolektivu atp. Nevím jak úzce souvisí závislost s LMD. Nevím, co přesně znamenají "stopy po kouři", o kterých mluvíte. Ani mi není zcela zřejmé, zda jde o stopy po kouři tabáku či marihuany. A teď k Vašemu dotazu. Ptáte se na to, zda máte šanci poznat, jestli syn kouří marihuanu. Jestli pracujete s internetem, zkuste si o marihuaně vyhledat nějaké informace, můžete se podívat i na naše stránky pod kolonkou Halucinogeny / konopné drogy (cannabinoidy). Kouř z marihuany má takovou zvláštní "nasládlou" vůni, ale nelze její užívání poznat podle zápachu, který zůstane v oblečení. Na člověku, který kouřil marihuanu, můžete nějakou dobu po požití, sledovat její účinky. Ty se však mohou značně lišit (člověk od člověka, užití od užití), takže neberte následující popis jako jediný možný. Člověk, který kouřil marihuanu mívá zarudlé oči, často bývá přespříliš veselý, ale není to vždy pravidlem, často reaguje pomaleji, mívá větší hlad, může působit unaveně, zmateně, jako by byl opilý. Ale říkám si, co Vám brání si se synem o Vašem podezření promluvit? Mohla byste mu říct, co Vás k takovým domněnkám vede, proč se o něj bojíte atd. Není třeba mu cokoli vyčítat, ale aspoň byste věděla, co se děje. Ovšem pak budete muset počítat i s tou možností, že možná marihuanu kouří, nebo to zkouší. Nedomnívám se, že kouření marihuany, je důkazem normálnosti člověka. Je ale pravda, že řada mladých lidí podobnou zkušeností projde. Zdaleka ne všichni se pak stanou pravidlenými uživateli. Je tedy dobře, že situaci nepřehlížíte. Otevřený a upřímný vztah je něco, co může synovi podobné období usnadnit. Kdyby Vás moje odpověď neuspokojila, klidně se na nás znovu obraťte. S pozdravem, Gabriela Koryntová.