Jak pomoci jinemu v boji s alkoholem
Ivan
Zdravim, mam kamarada, ktery je alkoholik. On to vi, vi, ze mu to likviduje zivot, ale to je vsechno. Obcas ma zablesky, ze provozuje "detox"-snazi se a nepije. Jenze po 7 dnech do toho spadne. Je sam /rozvedeny/ a nyni prisel o praci a asi i o bydleni. Jakym zpusobem se u nas muze lecit clovek, ktery nema temer zadny prijem? Asi by se mnou sel i do poradny..., ale videl film o "Bohnicich" a desi se toho.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Léčba ve státních zdravotnických zařízeních probíhá bezplatně, takže Váš kamarád nemusí mít obavy, že by na léčbu neměl peníze. Pokud do léčby nepůjde, hrozí, že přijde o všechno, takže by bylo na místě, aby začal co nejdřív, a to nejlépe pod lékařským dohledem - ať už v ambulantní léčbě nebo ústavní. Nevím, jaký film o Bohnicích Váš kamarád viděl, ale myslím, že v současnosti neprobíhá rozhodně léčba závislostí v léčebnách nijak dramaticky. Navíc Bohnice nejsou jediná léčebna v republice, je možné nastoupit léčbu i jindě. Případně začít tím, že zajde (třeba s Vaším doprovodem) do AT poradny, což je psychiatrická ambulance zaměřená na léčbu závislostí - tam může docházet do ambulantní léčby, a kdyby se nedařilo, tak s pomocí AT poradny zajistit léčbu rezidenční. K tomu, aby mohl někam chodit nebo aby mohl nastoupit do léčby, potřebuje akorát platné doklady, je lhostejno, kde má trvalé bydliště. Nejdůležitější je, že ví, že má problém a chce s tím něco dělat. Vy mu můžete pomoci najít vhodné kontakty, doprovodit ho na konzultaci a být mu oporou. Kontakty na pražské AT poradny najdete například na www.drogy-info.cz pod kolonkou Mapa pomoci, když zadáte region Praha a položku AT poradny. Ze zkušenosti doporučuji například poradnu na Praze 9 (MUDr. Krombholz) nebo Praha 6 (MUDr. Syrovátková). Přeji hodně štěstí.