Drogy a děti
Dobrý den. Jsem asistent jednoho postiženého žáka ve třetí třídě základní školy. Sem tam se učitelka zmiňuje o špatnosti drog apod. Byť jsem se drogami dříve dost zabýval a i některé z nich užíval, sám nevím, jak s těmito dětmi o drogách mluvit. A to čtu již několik let pravidelně vaši poradnu. Paní učitelka o nich většinou mluví jako o látkách, které jsou nebezpečné a vedou ke skáze. Mluví tak i o alkoholu a cigeratách, i když rizko "drog" zvlášť zdůrazňuje. Je dobré těmto dětem říct, že drogy jsou opravdu zde a že je užívá mnoho lidí? Je dobré jim říct jaké jsou druhy drog a proč je lidi berou a které drogy jsou více či méně užívané? Je drobé jim říkat jednotlivá rizika drog? Nebo zatím o drogách mluvit jako o drogách a nijak je nedělit? Mně přijde, že toto by se mělo již rozdělovat ihned, jakmile děti přichází ke styku s informacemi o drogách. Pokud ne, v jakých letech by se mělo začít o této problematice s dětmi mluvit více do hloubky? Je prosím vás okolo tohoto nějaká dobrá literatura? Děkuji.- Filip

Odpověděl: Bára Orlíková
Zkuste se podívat na www.odrogach.cz, to je portál zaměřený na primární prevenci - což je ten problém, který řešíte. Myslím, že děti ve třetí třídě asi na tom nejsou s vědomostmi tak, aby byly schopné pochopit všechny souvislosti a informace o drogách. Nicméně je lepší je informovat objektivně, říct jim základní informace a neházet drogy do jednoho pytle. Ale myslím, že třeťáci asi úplně nerozliší některé rozdíly, rizika a těžko si představí, jaké procento lidí bere drogy a jaký je rozdíl mezi člověkem, který kouří trávu nebo bere heroin. Každopádně nepomáhá jenom sdělovat, že drogy jsou zkáza - zastrašování není prevence. No, a taky bych se moc nepouštěla do nějakého vysvětlování, které by bylo opakem toho, co říká paní učitelka. Abyste jim v tom nenadělal hokej :)