Léčení cizinců
M
Dobrý den, pracuji na Velvyslanectví ČR v Kuvajtu. Obrátila se na mně cizinka, která shání protialkoholickou léčebnu pro svého manžela. Manžel nemluví česky, anglicky trochu ale manželka je schopná během léčby tlumočit z angličtina do arabštiny. Prosím o jakýkoli kontakt na ústavní léčbu, která by byla schopna přijmout cizince. Není rozhodující, jestli v ČR nebo v zahraničí. Velmi děkuji. V arabském světě léčebny tohoto typu nejsou, jen ambulantní léčba a té moc nevěří.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Problém s přijetím cizince by být neměl, zvláště pokud si bude léčbu hradit. Ale nejsem si jistá, zda by bylo v rámci léčby, především ústavní, reálné, aby kontakt s lékaři nebo terapeuty byl takto složitě překládán a vyžadovalo by to pochopitelně dobrou znalost angličtiny u pracovníků léčby, což není v českých podmínkách úplně běžné. Dále by bylo problematické to, že by s klientem musela být vlastně po celou dobu léčby jeho žena - což není zrovna běžný a etický postup. I pokud by nastoupil do ambulantního programu nebo docházel do soukromé ordinace psychoterapeuta. Za přítomnosti manželky by pravděpodobně nechtěl řešit intimní osobní problémy, které mohou být příčinou problémů s alkoholem. Na zahraniční léčebná zařízení bohužel nedisponujeme mnoha kontakty. Byla bych schopná zajistit kontakty na zařízení v Itálii, Anglii nebo Belgii. Ale pravděpodobně se bude potýkat se stejným problémem. jediný kontakt, který mě v tuto chvíli napadá, je kolega PhDr. Ivan Skalík (www.skalik.cz), který nabízí psychologické poradenství a má zkušenost i s problematikou závislostí, a který poskytuje mimo jiné i individuální konzultace v angličtině. Další možností je kontaktovat kolegu MUDr. Petra Popova z odd. závislostí u Apolináře nebo MUDr. Stanislava Kudrleho z odd. závislostí v FN Plzeň, se kterými je možné se taky domluvit v angličtině a zkusit zjistit možnosti léčby na jejich odděleních. Kontakty jsou - VFN Apolinář, Apolinářská 4, Praha 2, 120 00, tel: 224 968 222 a Psychiatrická klinika FN Plzeň, Alej Svobody 80, Plzeň, 323 10, tel: 377 103 157. Doufám, že Vám budou kontakty užitečné a kdyžtak znovu napište.