pomoc kamaradovi na perniku
ghb
ahoj, mam strach o sveho kamarada, ktery uziva pervitin jiz sest let. pred mesicem zacal uzivat drogu nitrozilne. se zmenou aplikovani take zmenil zpusob, kterym si drogu uziva, driv to byly party a akcicky s kamoshema a ted se vzdy zavira na byte s nejakou slecnou. jeho spotreba se nebyvale zvetsila, dost se zmenil, je casteji neprijemny a pokud mu nekdo rekne, ze uz jede hodne z kopce, tak to nechce poslouchat. chtel bych poradit s tim, jakym zpusobem ho primet k tomu, aby uzivani omezil, nebo se zacal lecit (jehlu obhajuje tim, ze je cistsi a nenici telo tolik jako snupani- coz objektivne neni pravda, kdyz se podivate na modriny na rukou, jednou uz mel take nejaky zanet). sam s nim ztracim kontakt, protoze jsem se nedavno rozhodl se vsim (obcasna konzumace MDMA, kokainu) zkoncovat (uz jen prilezitostne kourim marihuanu).

Odpověděl: Bára Orlíková
Omlouvám se za pozdní odpověď. Vše, co popisujete, vypadá na to, že kamarád se potýká se závislostí na pervitinu - od občasného užívání na akcích přešel k intenzivnějšímu, aplikuje si injekčně a nepřipouští si, že má problém ani přes zjevné negativní zdravotní důsledky. Máte pravdu, že injekční užívání je mnohem nebezpečnější způsob aplikace než jakýkoli jiný. Všechny nečistoty a příměsi v droze si vpravujete přímo do krve, je tu vysoké riziko různých zánětů žil, poškození žil, abscesů a taky je tu vysoké riziko přenosu nejrůznější infekce včetně HIV a hepatitidy C, pokud jehly s někým sdílí (a to i pokud by se jednalo o jeho přítelkyni). V tuhle chvíli nemá smysl uvažovat o tom, že by se mu podařilo to omezit. Takže by buď musel přestat sám (což se mu v tuto chvíli zjevně nechce) nebo jít do léčby, a to se mu taky nechce. V tuhle chvíli prostě moc možností nemáte - protože pokud on nebude chtít přijmout nějakou pomoc nebo začít uvažovat o tom, že by se mělo něco změnit, tak s tím nic nezmůžete. Léčit se musí chtít on. Sám asi víte, že to není úplně jednoduché s tím přestat, ani když jste drogy užíval jen občas, hlavně jde o to změnit trochu life style a pohybovat se v jiném prostředí. Myslím, že až kamarád bude chtít, jistě nějakou pomoc vyhledá. Ale nemůžete ho k tomu nutit. Můžete mu předat třeba kontakt na nás. Informovat ho o rizicích, kterým se vystavuje v tuhle chvíli nemá moc smysl, protože jak je vidět, tak tomu nevěří a situaci podceňuje. A pro Vás kontakt s ním s ohledem na to, že jste nedávno taky opustil užívání drog, není zrovna nejbezpečnější. No, přeji Vám i kamarádovi hodně štěstí a když byste potřeboval, tak napište.