Poradna
Sušenka
Můj třicetiletý syn jede v pervitinu, myslím, že dost silně asi rok a půl. Jestli něco i před tím nevím, ale jestli ano, tak málo. Bydlí sám, po neustálých slibech, že přestane,žena od něho odešla. Přišel o práci, o auto, nic neplatí, takže dluhy narůstají. Mluví o tom, že přestane, ale nechce na žádné léčení. Když se jde objednat k psychiatričce (po mojí domluvě), tak na domluvený termín stejně nepřijde. Mně říká , že už 14 dní nic nebral, ale další dny má nedostupný mobil a pak je kolik dnů unavený a jen spí, takže nedokáže chodit do práce. Je ke mně agresivní, sice jen v komunikaci, ale agresivitu si vybíjí na věcích v bytě. Skoro každý týden škemrá, že nemá co jíst a tak mu vždy něco uvařím a dovezu. Potřebuji poradit, jak se mám k synovi chovat. Když jsem mu řekla, že žádné jídlo ode mne už nedostane, tak odvětil, že pak bude krást a zavřou ho. Nevím co mám dělat, řekněte mi, zda mu mohu já nějak pomoci a jak se vůči němu chovat.Jak ho donutit,aby se šel léčit ? Nebo je možnost, že se z toho dostane sám ? On stále tvrdí, že ano. Mám pocit, že už to nezvládám psychicky. Asi budu dřív v blázinci než on. Poraďte !!

Odpověděl: Jakub Minařík
Myslím, že jedinná cesta je v tom syna nechat plavat. Nenechte se vydírat trestnou činností, stejně ji velmi pravděpodobně páchá a jestli ne, tak začne dříve nebo později. Užívání ilegálních drog je tak na hraně zákona, že se to prostě jinak udělat nedá. Víte, podle vašeho popisu se mi zdá, že syn bere drogy a lidé, kteří jsou kolem něj, se starají. Dříve to byla manželka, nyní vy. Syn bere a vy mu nosíte oběd, odhaduju, že mu perete, ... Když se rozhodnete tohle nedělat, syn se s tím bude muset nějak popasovat a nějak to začít řešit. Pravděpodobně se bude chvíli rozčilovat, ale nakonec bude muset něco udělat. Nikde není záruka, že udělá krok správným směrem, ale pořád je to lepší než takhle. Protože pravděpodobnost spontánní změny za stávající konstelace je asi srovnatelná s pravděpodobností, že vyhrajete první ve sportce. No, nedělejte nic ukvapeně, a ještě napište. Než změníte to, co děláte, musíte si být sama sebou jistá, abyste to zvládla.