agresivita
Katka
dobrý den, prosím o radu ohledně dalšího postupu: mám dceru, která údajně (důkaz nemám) cosi z drog bere, problémem je její agresivní chování vůči sestře, které se vystupňovalo v napadení nožem (hádka o maličkost, bez úrazu), nevím, jak postupovat (vůči ostatním je chování v pořádku), dobrovolně na krevní zkoušku nechce, rovněž nechce k žádnému odborníkovi z oboru psychologie (vnímá jako ponižující), ráda bych Vás požádala o radu, neboť ohrožuje mladší sestru a nevím, jaké mám učinit další kroky. Děkuji za případné nasměrování v dalším jednání. zdravím V.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, píšete, že chování dcery k ostatním (tedy asi včetně Vás) je bez problémů. Možná by bylo dobré toho využít a uplatnit svůj vliv na dceru trochu razantněji. Určitě není v pořádku, že sestru ohrožuje nožem a měla by si to jasně uvědomit a nést za to důsledky. Pokud bydlí s Vámi ve společné domácnosti, měla by respektovat její pravidla. Být Vámi neustupovala bych tak lehce v otázce návštěvy nějakého odborníka. Zkusila bych asi dceři vysvětlit, jak moc je její chování nebezpečné pro zdravý vývoj mladší sestry i pro celou rodinu, a že je prostě třeba nějak ho řešit. Měla by Vám ho tedy nějak uspokojivě vysvětlit a měly byste se domluvit na konkrétních změnách a na tom, co se stane, když neproběhnou. To všechno je samozřejmě jednodušší v přítomnosti třetí, nezávislé osoby. Bylo by třeba pro dceru jednodušší jít k psychologovi, pokud byste tam šli společně (ideálně časem i s mladší dcerou)? Co se týče problému s drogami, těžko říct takhle na dálku, jestli stojí za jejím chováním nebo ne. Můžete samozřejmě trvat na testech - není třeba chodit na krevní testy, v lékárnách se prodávají spolehlivé testy z moči, které můžete udělat doma - ale je třeba uvážit, jaký to může mít dopad na Vaši vzájemnou důvěru. Opět by to chtělo nejdřív důkladně probrat, vysvětlit dceři, že o ni máte strach a nechápete změny jejího chování a proto Vás napadly i drogy...V každém případě myslím, že není dobré nechat celou situaci být, protože se může snadno vyvinout ještě závažněji.