LMD+ marihuana
Dea
Dobrý den. Za dva měsíce bude mému mladšímu synovi 18 let. Narodil se s LMD, hyperaktivní, nadprůměrný intelekt, podprůměrné chování. Asi od jeho tří let už jsem hledala pomoc u odborníků, byla jsem z něj vyčerpaná, měl noční děsy, nebezpečný sám sobě, všude na sebe strhával pozornost nevhodným chováním... a s jeho zvyšujícím se věkem rostly i problémy v kolektivu i s dospělými, hlavně učiteli a jinými "autoritami". Učím na umělecké škole, tyto děti dobře znám, jsou nesmírně vděčné za pozornost a uznání a výtvarně nadané. Odborná pomoc skončila většinou diagnózou a slibem, že puberta vše srovná a když to přežiju a on nespadne do úplného bahna, něco z něj může i být (lehká nadsázka). Na syny jsem 14 let úplně sama, Vojtíšek byl nepochopitelný a nesnesitelný i pro mé případné nové partnery. Ve škole si ho přehazovali jak horký brambor, ale zbavit se ho díky jeho intelektu nemohli, tak každý rok chodil jinam, ZDŠ ukončil jen díky své skvělé třídní, která jediná měla respekt svojí náročností, spravedlivostí a upřímným zájmem (a výsledky) nejen u žáků ale i učitelů. Z ekologické školy ho vyhodili kvůli marihuaně, první ročník učení "kuchař" přerušil, nedokázal se ani s mojí pomocí učit na rozdílové zkoušky (agrese, záchvaty vzteku). Téměř ani jednou nepřišel v prvním ročníku, který nakonec ukončil, včas do školy a to jsem ho denně vypravovala. A začal být trestně stíhaný; koupil dětem cigaretu marihuany, na hterou se složily, byla mezi nimi také 12ti letá dívka, jejíž tatínek to předal kriminálce. Za rok a půl jsme se dostali až před Vrchní soud v Praze, Vojta ví, co všechno musím za něj zaplatit a z učitelského platu zvládnu sotva dva velké studující kluky, kteří jsou schopni moji výplatu projíst. Přesto kouří dál, nemá o nic zájem jen počítače a auta, kamarády má pouze stejné, jaký je on (doma kradli, lhali, prodávali věci, problémy se školou -Vojtěch mně prodal šperky a knihy o umění). Opět jsem s ním obešla všechny v Plzni, kdo se marihuanou zabývají, ale jakoby marihuana ještě nebyl důvod k vážnějšímu zájmu. Já vím, že jsem v některých věcech měla být důslednější, že jsem nedokázala často rozlišit, kdy mnou Vojtěch mistrně manipuluje a kdy opravdu nemá na víc díky svému postižení (prý genetická porucha chování). Se starším bratrem se skoro nenávidí, když mě starší brání, protože Vojtova hrubost je opravdu někdy hrozná, mám strach, že se zabijí. A v zápětí je Vojta milý, objímá mě, citlivý, chce mě mít stále blízko... Včera se všech mých asi 10 přítelkyň (sešly jsme se), z nich i dvě lékařky, právnička a soudkyně do mě pustily, že pokud ho nenechám zavřít do komunitiy u Rokycan na Vršíčku, roste pro kriminál, po 18. roce už mu nezmohu nic, že mu tam pomohou nejen s marihuanou, ale i se srovnáním jeho samého, chybí mu zcela základní návyky a nevidí sám sebe jako problémového. Co mám dělat, jsem zoufalá, rozervaná, chvíli se mně tak strašný nezdá, ale jsem si vědoma, že ho stále omlouvám a "chápu", ale jemu to neprospěje. Navíc mám teď před očima i svého mladšího bratra 45 let, ktrý díky maminčino neustálému tahání ho z průšvihů a placení jeho dluhů je dodnes na ní závislý, připravil ji (ona se nechala )o střechu nad hlavou, je trestně stíhaný, neplatí na svoji holčičku, nevydrží nikde pracovat, nemá, kde bydlet, nespolehlivý, nezodpovědný, samozřejmě kouří trávu léta... Nechci, aby Vojtěch dopadl také tak! Prosím poraďte mně. Sama už to nezvládnu. Moc Vám děkuji, Dea.

Odpověděl: Pavel Kubů
Z Vaseho popisu situace se zda, ze konzumace konopi muze byt spis priznakem nez pricinou poruch chovani Vaseho syna. Zkusila jste se obratit ted pri hledani odborne pomoci na psychology, kteri se zabyvaji lecbou poruch chovani u dospivajicich ci mladych dospelych? "Zavreni" do lecebny bez souhlasu zavisleho jedince je sice mozne, ale casto nevede k zadouci zmene chovani daneho cloveka. Zkuste se obratit na MUDr. Kudrleho z Fakultni nemocnice Plzeň, ktery se zabyva problematikou zavislosti a tzv. dualnich diagnoz (pacient se stava zavislym v dusledku sveho psychickeho onemocneni a vlastni drogu konzumuje, aby mirnil priznaky nemoci).