Pernik-zavislost
Dan
Ahoj, asi pul roku uzivam "vikendove" pervitin. Ze zacatku to bylo o nicem.. v porovnani s extazi, ale casem jsem si zacal davat jednou za 14dni, pak o vikendu a obcas i casteji.. jak se to hodilo. Ted je to zas tak o vikendu, ale zajimalo by mne jestli si uz me telo na tuto latku zvyklo, a vytvorila se nejaka zavislost.. asi bych si mel na tuto otazku odpovedet sam, ale chci znat nazor odbornika. Nevim jestli se na to jen tesim, nebo jsem v tom.. :-) aplikace je vzdy nosem. Dekuji za odpoved. D.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Víte, pokud se člověk začne zabývat tím, zda je nebo není závislý, tak je to obvykle v okamžiku, kdy má sám o své "nezávislosti" pochybnosti. Nedokážu takto přes internet posoudit, zda se o závislost jedná nebo ne, ale s největší pravděpodobností stojíte na hranici závislosti. Jde hlavně o to, zda si na pervitin "zvykla" Vaše psychika. Rozdíl mezi těšením se a nutkavou chutí si pervitin vzít je dost neostrý. Fyzická závislost na pervitinu se v zásadě nijak výrazně neprojevuje nebo ne tím způsobem, že byste si opatřil abstinenční příznaky při vysazení jako např. u opiátů. Frekvence Vašeho užívání se zvyšuje, od toho "jednou za črtnáct dní" přes "o víkendu" až po "několikrát v týdnu". A ruku na srdce - opravdu je to teď zas ve fázi jen "o víkendu"? Působí to jako poměrně kontinuální užívání. Občas si člověk stejně musí pauzu dát - někdy spát a jíst musí. Mění se i Vaše prožívání intoxikace - ze začátku Vám to nepřišlo nic moc, ale teď nejspíš preferujete pervitin před extází a jinými drogami. Mám tak nějak dojem, že pokud se Vám to nepodaří zastavit v brzké době, tak už budete mít co dělat se závislostí. Ta přichází bez ohledu na způsob aplikace. I když injekční aplikace je z mnoha důvodů nepoměrně rizikovější, šňupání Vás sice chrání před někrými zdravotními problémy související s i. v. aplikací, ale nechrání Vás před závislostí. Zkuste to zvážit, co Vám to dává a co už začíná být problém. Kdyžtak zas napište. Zatím přeji hodně štěstí a buďte na sebe opatrnější.