pro Evu Geblerovou - pokracovani
lesanka
Zdravim Vas a dekuji za odpoved. Ozyvam se, protoze vim, ze s tim mym znamym se to bude jiste nejak vyvijet a proto bych mozna rada zustala nejak v kontaktu, abych se pripadne mohla poradit dal. Vy se dobre ptate, jestli ten muj kamarad uz na marihuane zavisly je - musim priznat, ze si nejsem jista, co je zavislost. cigaro si clovek vetsinou da, protoze ma na nej neodolatelnou chut, kterou nemuze vydrzet. pochybuju, ze by mel takovou chut na konopi, mozna spis na ty stavy, ktere mu to privadi. ale nevim, osobni zkusenosti s tim nemam, netusim, jak to funguje. my se zname uz par let, ja jsem vedela o jeho minulosti, ale ma za sebou asi tri roky, kdy na nic nesahl. pred cca pul rokem zase zacal. alkohol i marjanku. pricitam to i jeho citovym problemum, ma komplikovany vztah se svou byvalou pritelkyni, navic je si sam sebou celkem nejisty, i kdyz navenek tak nepusobi. ja sama vnimam tu jeho potrebu marihuany jako nahrazku, unik, kdyz je nejhur, zaplacnuti prazdna, ktere se cas od casu objevi, a s nimz si nevi rady. ptate se taky, jestli neco naznacuje, ze je mimo realitu. - me prijde uz jenom to, ze tvrdi, ze vidi veci pravdiveji na zaklade koureni, jako hodne mimo. jako, s prominutim, blbost. mame mezi sebou dost uprimny vztah, takze neni problem rict mu, co si o tom myslim, mozna se spis bojim, ze budu volit prilis silna slova a zranim ho tim. prijde mi to jako sileny nesmysl vletet zase zpatky do neceho, ceho se clovek uz zbavil a zbytecne si zadelavat na problemy. prominte, ted to mozna vypada, jako bych byla nejaka supermanka, ktera vsechno zvlada a ktere by se nic takoveho nemohlo stat. to urcite ne. jen bych ho nejradeji ztriskala za to, jak si zahrava a jak se znovu zahrabava. ale on neni maly dite a ja nejsem jeho matka. vim, ze se musi rozhodnout sam, mozna mam i ja hodne problem vzit veci tak, jak jsou, prijmout ho i s travkou. proste me to stve z principu - ze se to deje a ze ja s tim nemuzu nic delat. mimo jine mame spolu jet v zari do Rumunska, prosila jsem ho, at to necha doma, ze tam zazije urcite spoustu uvolneni i diky prirode, ale on si pry potrebuje prohloubit zazitky. no comment... shanela jsem si info o marihuane na ruznych strankach na internetu, pise se tam i o dlouhodobych psychickych zmenach, onemocneni psychozou. samozrejme nevim, jake ma dispozice, ale i o to mam strach. taky mam kamaradku, ktera si vzala cloveka, ktery mel rad travu a piti a pote, co se jim narodilo dite, byl uplne neschopny postarat se o rodinu, daval prednost drogam. vzhledem k tomu, ze kamarad by se taky rad jednou ozenil a mel deti, prala bych mu, aby byl zodpovednej tatka, kterej si bude vedet rady i bez drog. takze asi zhruba tak. jestli je neco, na co chcete reagovat, budu rada.

Odpověděl:
Dobrý den, pokud je pro vás tahle forma kontaktu přijatelnější než například kontakt osobní nebo telefonický, určitě můžete psát, když budete něco potřebovat. K tomu, co je vlastně závislost: podle mezinárodní klasifikace nemocí je to "soubor behaviorálních, kognitivních a fyziologických fenoménů, který se vyvíjí po opakovaném užití látky a který typicky zahrnuje následující projevy: 1) silné přání užít drogu, nutkavá potřeba, 2) porušené ovládání při jejím užívání, ztráta volní kontroly, 3) přetrvávající užívání i přes škodlivé následky, neschopnost odpoutat se navzdory tělesným i duševním komplikacím, 4) priorizace drogy před všemi ostatními aktivitami a závazky, převažující orientace na životní styl s drogou, její shánění a zotavování se z jejího účinku, 5) zvýšená/snížená tolerance a 6) odvykací stav při nedostatku či vysazení drogy. Pro diagnózu závislosti je zapotřebí přítomnosti minimálně tří z uvedených kritérií. Syndrom závislosti může být: pro specifickou látku, pro třídu látek nebo pro širší spektrum farmakologicky odlišných psychoaktivních substancí." Doufám, že to není zbytečně obšírné, ale takhle je závislost definována. A je pak jedno, zda jde o nikotin nebo o THC. Napadlo mě, jak píšete, že se bojíte, že budete volit příliš silná slova a zraníte ho tím, že už jenom to, že nad tím takhle přemýšlíte a jste si vědomá té možnosti, že byste ho mohla ranit, Vám dává poměrně silnou "zbraň" proti tomu, abyste ho skutečně ranila. Navíc si moc nedokážu představit, jak by někoho mohlo ranit, že o něj má kamarádka strach. To, že ho máte ráda přece neznamená, že musíte schvalovat všechno, co dělá. Když máte nějkoho ráda, máte ráda jeho (ideálně takového jaký je), ale nemusíte kvůli tomu mít ráda kouření marihuany nebo schvalovat to, že si chce vzít na dovolenou s Vámi trávu. (Mimochodem, mohl by s tím mít problémy na hranicích.) Co se týká dlouhodobých psychických změn nebo onemocnění psychózou, opravdu záleží na jeho dispozicích. Některé změny ale při pravidelném dlouhodobém užívání nastávají i "bez dispozic", například poruchy krátkodobé paměti, ale to už jistě dávno víte. Musím ocenit, že si sháníte informace, můžete pak spolu diskutovat a on Vás "nesetře". Rozhodně nepůsobíte jako supermanka, ale jako někdo, komu na druhém upřímně záleží, a to by mohl Vašemu příteli leckdo závidět. Tak hodně trpělivosti, a kdyžtak napište, jak se to vyvíjí. Můžete klidně i zavolat na naší poradenskou linku (283 872 186). Mějte se...