Rizika dlouhodobého užívání
Drew
Dobrý den! Nejdřív bych Vám chtěla poděkovat za to, co děláte, myslím že mnoha a mnoha lidem pomáháte a má to smysl..takže díky! Chtěla bych Vás poprosit o informace (klidně odkazy na netu) ohledně vlivu užívání extáze na tělo z dlouhodobého hlediska(pomineme-li rizika během intoxikace jako přehřátí aj.)-vliv na rozvoj rakoviny, poškození jater, mozku aj.Zkoušela jsem hledat, ale z tohoto pohledu články nic moc.. A ještě prosím: jak srovnáte rizika dlouhodobého užívání extáze, pervitinu, houbiček a marihuany (bez těch rizik přímo při intoxikaci a nebereme-li v úvahu možnost znečištění extáze a pika) užívaných asi 1x za 2měsíce v malých dávkách? Děkuju mockrát za odpověď a ať se Vám daří!

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, děkujeme za ocenění naší práce - to vždycky potěší. S odpovědí na Váš dotaz to nebude tak jednoduché. Není to samo sebou, že jste na internetu nenašla žádné relevantní články k dlouhodobých rizikům užívání extáze. Ono se totiž ještě nic moc v tomto ohledu neví a nebo jsou to jen doměnky. Extáze není ještě na trhu tak dlouho a lidé, kteří ji užívají ve větším množství, tak aby se dalo mluvit o jejím vlivu, jsou ještě dost mladí. Proto není možné říct, jaké budou následky, až dospějí do věku 50 nebo 60 let, budou mít více dětí atd. Kromě momentálních rizik, jako je přehřátí organismu, selhání ledvin a tak, jsou známy pouze dlouhodobější komplikace psychické. Extáze může docela dobře sloužit jako "rozjížděč" psychózy, schizofrenie a dalších komplikací. Většinou k nim má člověk nějaké predispozice, ale třeba by se neobjevili v akutní podobě nebýt právě extáze. To je mimochodem velké riziko i ostatních drog, na které se ptáte. Pervitin a houbičky jsou tím myslím známé, u marihuany se ale objevují případy také. Tam navíc se zdá, že THC zhoršuje krátkodobou paměť, pravděpodobně jen dočasně, ale myslím, že i tak dost nepříjemně. U pervitinu je z dlouhodobého hlediska asi největší nebezpečí poškození jater. Především pokud je užíván do žíly, dost často dojde i k =řenosu některých infekcí, které játra oslabují, jako třeba žloutenka. Ani jinak ale není pro játra úplně neškodný, hodně je zatěžuje. Totéž platí o ledvinách. Jak u pervitinu tak u extáze dochází často k dehydrataci, a takový opakovaný nápor může ledviny na dlouho poškodit. Když už mluvíme o dlouhodobém vlivu jednotlivých drog, nesmíme ale zapomenout na to, že už opravdu málokdo bere čistě jednu drogu. A v momentě, kdy jich zkombinujete několik, ještě většinou s nikotinem a alkoholem (jejichž vliv na zdraví bych rozhodně taky nepodceňovala), je těžké rozlišit, která látka za co může. K tomu se ještě přidává fakt, že člověk, který bere drogy, i když rekreačně, většinou není zrovna aktivním fandou zdravého životního stylu, stravy a pravdielné životosprávy. Takžecelkový výsledek asi nebude nikdy nic moc. Nevím, jetli Vás moje odpověď aspoň trochu uspokojila, kdyžtak jestli jsem na něco zapoměla, napište.