dotazy
Ivuš
Jak dlouho vydrží žíly když si píchám , mám pocit že se mi to už tak nedaří jak dřív a dost mi praskaj a nemám kam. sem z toho nervozní. má to nákou životnost? Můžu si v tom nechat jehlu a nevytahovat ji, abych si nemusela dělat další vpichy? Neuškodí mi to?Neni nebezpečný když si toho udělám víc a nechám v buchně a dám si to třeba až za tři hodky? iv. si to dávám od zač a dřív mi to starost nedělalo Ivuš

Odpověděl: Jakub Minařík
Žíly při časté aplikaci odcházejí a nedá se s tím nic moc dělat, resp: 1. Žíly střídejte pravou, pak levou ruku, pokud možno pokaždé jinou žílu, aby se ta do které jste si dávala měla čas zregenerovat. 2. Před vpichem dezinfikujte místo vpichu 3. Aplikujte po směru toku krve a pokud možno pomalu, aby se to co aplikujete naředilo krví a nepoškodilo stěnu žíly 4. Po aplikaci místo vpichu stlačte a nějakou minutku držte, aby se ranka zacelila 5. Používejte vždy nové a sterilní injekční náčiní 6. Žíly můžete mazat třeba ketazonem, udělá jim to dobře Není dobrý nápad: 1. Připravit si roztok pro aplikaci do zásoby - můžou se v něm pomnožit mikroorganismy, takže si opatříta tak max. absces a nebo zánět žil a žílu tím dost poškodíte. 2. Nechávat si jehlu v žíle - jednak jsou pro tento účel určeny tzv kanyly, které jsou z měkkého plastu, a taky - při použití dlouhodobějšího přístupu do cévního řečiště jsou velmi vysoké nároky na sterilitu, protože jinak si opatříte leda nějaký zánět. A při aplikaci drog tu sterilitu těžko zachováte. Jen pro vaši informaci - bezproblémové to není ani v nemocnici, i tam se stává, že přes kanylu se do těla dostanou nějaké mikroorganismy, ... Stačí?