analgetika
Anežka
Od dětských let jsem trpěla bolestmi hlavy (vyjímečne i s nevolností a zvracením). V dospělosti, po porodu dítěte jsem začala nepříjemné stavy řešit užíváním analgetik (konkrétně ataralginu), postupně jsem se dopracovala do stavu, kdy jsem léky konzumovala jako “prevenci” proti bolesti hlavy. Dnes jsem v situaci, kdy beru až 10 tablet ataralginu denně (bohužel tento stav trvá již roky), při pokusech o vysazení se dostavují nepříjemné bolesti hlavy. Ráda bych s návykem skoncovala, myslím, že bych to mohla zvládnout i sama, potřebovala bych získat informace o způsobu a rychlosti vysazení, případně, jak dlouho potrvají abstinenční příznaky.

Odpověděl: Jakub Minařík
No, vzhledem k tomu co popisujete, bych doporučil následující postup: 1. Navštivte praktického lékaře a neurologa. Bolesti hlavy, které vás trápí nápadně připomínají migrénu. To je onemocnění, které se dá celkem úspěšně léčit. A i kdyby to migréna nebyla, tak takhle dlouho trvající bolest hlavy je podivná a je třeba pátrat po její příčině. Je třeba vyloučit onemocnění, která by něco takového mohli způsobovat - třeba také vysoký krevní tlak, 2. Léky a všechny další kroky konzultujte s ním, nebo s praktickým lékařem (praktický lékař by o tom měl rozhodně vědět!). 3. To se týče i vysazení ataralginu. P.s. Neodkládejte to. To proto, že užívání anlgetik ve vysokých dávkách může mít i mnohem vážnější důsledky, než jen závislost. Třeba může poškozovat imunitní systém a to až do té míry, že dojde k jeho zhroucení. Nebo - nekteré léky mohou ve vysokých dávkách vážně poškodit játra, nebo způsobit obtíže s trávícím traktem. A nebojte a nestyďte se. Různé potíže máme všichni a většinou se je pokoušíme napřed řešit svépomocí. Někdy se to povede, někdy ne. Důležité je, že pokud zjistíme, že se nám to nedaří, měli bychom vyhledat odbornou pomoc. To právě děláte a to je skvělé. Kdybyste potřebovala ještě něco vědět, klidně se ozvěte. :-)