Závislost na cukru
Emi
Dobrý den,
Již několik let (intenzivně cca 3 roky) mam obrovskou závislost a na cukru a čokoládě.
Trpim zachvatovým prejidanim tak silenym, kdy jsem schopná hltat několik velkých čokolád denně...a obecně mám velký problém že z nejakeho duvodu potrebuji mit nonstop neco v puse ...
nedovedu si den bez čokolád představit,
moje denni utrata za sladké je kolem 300-600 kč , bezmyšlenkovite to do sebe cpu a nedokazu prestat.
Je mi 23 let a vazim uz 98 kg.
Kdyz jsem bez cukru, tak primo vyšiluji, pocituji asi "fizicky abstak" kdy mam vylozene neklidné az agresivni stavy a skoro vyšiluji.
Poradte mi prosim co delat, bojim se kvuli tomu o sve zdravi , zaroven opravdu nezvladam prestat prestoze jsem to zkousela mnohokrat.
Ty abstaky jsou příšerné.
(Navíc myslím že kdyz si clovek chce na neco odvyknout tak to musi uplne vysadit.... ale cukr je naprosto vsude..i v ovoci... tak nevim co mam delat)
Predem dekuji za odpoved.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Emi,
a děkuju za vaši důvěru.
Máte nejspíš pravdu, že pojídaní tak velkého množství sladkého není běžné, ani zdravé, a je dobře, že si to dokážete takhle přiznat. Zároveň z vašeho dotazu vnímám, že vás to trápí, máte obavy o svoje zdraví, předpokládáte, že jste na sladkém nebo obecně na tom mít něco v puse skutečně závislá, a nevíte si rady.
Takhle na dálku podle těch pár informací nedokážu odhalit příčinu toho, co se děje. Ale chci vám říct, že nejste první, kdo má podobné potíže. Příčiny mohou být různé a proto je potřeba situaci probrat podrobněji s odborníkem. Nejspíš můžete začít tím, že řeknete o svých potížích praktikovi a předpokládala bych, že vás pošle na nějaká vyšetření, aby se vyloučily nebo potvrdily možné příčiny. Ty mohou být psychické, fyzické, třeba i hormonální. A protože je tělo jeden celek, mohou se různě takové příčiny prolínat a kombinovat. Takže v tuhle chvíli, kdy uvažujete o tom, že byste chtěla něco změnit, bych vás ráda podpořila v tom, abyste se obrátila na odbornou pomoc, obrněla se trpělivostí a pokusila se hledat příčiny toho, co se děje.
Praktický lékař bývá první a často nejsnadněji dostupnou možností, ale můžete zkusit vyhledat i psychologa, psychiatra, kohokoli, kdo se specializuje na poruchy příjmu potravy nebo také diabetologa, endokrinologa. Je jedno odkud začnete, postupně se některé možné příčiny nejspíš vyloučí a vy se začnete v situaci lépe orientovat. V tuhle chvíli tedy není nutné, abyste se sladkým ze dne na den skončila a trápila se, že se to nedaří. Jde o to přiznat si problém - to už jste udělala a je to základní předpoklad pro to, abyste mohla cokoli změnit; svěřit se odborníkům a trpělivě pátrat po příčinách. Co myslíte? Dává vám něco takového smysl? A pokud ano, víte kam se obrátit?
Budu ráda, když se ozvete, jak jste se nakonec rozhodla jak se vaše situace vyvíjí.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.