Dotaz
Evka
Dobrý den chtěla bych se zeptat přítel má hodně zkušenosti s pervitinem. Spolu to řešíme co se týče psychologii apod. Teď naposledy si ale nejsem jistá tvrdil mi že sinic nevzal. Ale večer když jsme byli spolu tak se šíleně potil, byl horký ale přitom ruce a nohy(šlapky) byly ledový , sex byl dlouhý a ejakulace trvala hrozně dlouho až 5h myslím. Hrozně mu bušilo srdce.nejedl a měl sucho v ústech. Vypadá to že něco určo měl že? Také mi kyvl že koupi přímo testy. Prosím jak dlouho to vydrží v moči? Díky za odpověď

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Evko,
děkuji vám za dotaz.
Ano, příznaky, které popisujete (silné pocení, bušení srdce, studené končetiny, sucho v ústech a změny v sexuálním chování), mohou naznačovat, že přítel mohl pervitin užít. V moči lze pervitin běžně detekovat v řádu hodin až několika dní po užití, záleží však na typu a citlivosti testu, testovaném materiálu, dávce, frekvenci užívání a třeba i individuálním metabolismu.
Screeningové testy na drogy mohou být způsobem, jak zjistit, zda přítel užívá. Nicméně samotné testování je velký zásah do vašeho vztahu. Vlastní odběr i test lze zmanipulovat, nebo může test reagovat chybně.Zároveň mapuje jen nějakou dobu zpětně a to relativně krátkou. Proto je dobré si před vlastním testem ujasnit, co budete dělat s výsledkem.
Lidé, kteří jsou testovaní, často doufají, že pokud test nebude reaktivní, partner nebo partnerka jim bude obratem věřit a jsou překvapení, že to tak není. Často obavy a podezírání pokračují dál.
A co v případě, že vyjde test jako reaktivní? Ten, kdo měl podezření, si svoje podezření potvrdil a může druhého osočit ze lži. Ten, kdo byl testovaný, může stále tvrdit, že to je chyba kvůli nějakým lékům, nebo nekvalitnímu testu. A nebo se může přiznat a slíbit, že už to neudělá ... Ale co pak, můžete mu věřit, budete ho testovat co dva dny, jak se v tom budete cítit vy, nebo on? Rozejdete se, když budou testy reagovat? Nebo přítel nastoupí léčbu? Souhlasí s tím?
V podobných situacích doporučuji dobře si rozmyslet, co budete s výsledkem dělat, ať už bude jakýkoli. Domluvit se spolu s partnerem, co kdo od výsledků čeká. Mluvit o tom, jaká budou kolem testů pravidla. Mít jasný plán, co bude následovat u toho či ono výsledku. Nemluvím teď o výhružkách, ale o tom, co skutečně uděláte bez ohledu na to, co bude říkat ten druhý.
Osobně nepovažuji testy za nejlepší nástroj. Rozhodně ne, pokud je to ten jediný. Ať už k nim sáhnete nebo ne, zvažte, jestli by nestálo za pokus zajít společně, nebo i jen sama za sebe, do Poradny pro rodinu nebo do nejbližší adiktologické ambulance. Pokud byste šla do poradny sama, mohla byste o situaci mluvit v širších souvislostech a podrobněji, zmapovala byste svoje možnosti i možnosti léčby pro partnera, zároveň by se vám nejspíš ulevilo, ujasnila byste si věci kolem testování a nemusela byste čelit soudům nebo zjednodušujícím radám. Co vy na to? A pokud byste šli do poradny společně, mohli byste se navzájem vyslechnout a dohodnout se, jak dál.
Zde vkládám kontakt na naši Poradnu pro rodinu, která se nachází v Žitné na Praze 1, zde najdete kontakty na adiktologické ambulance v republice. Služby poraden jsou ve většině případnů poskytovány zcela zdarma.
Budu ráda, když napíšete, jak se situace vyvíjí a jak jste se rozmyslela.
S pozdravem a přáním hodně sil a trpělivosti,
Gabriela Minařík.