kratom
luu
Dobrý den. Můj 20ti letý přítel už delší dobu užívá kratom, poslední půl rok bral 20 gramů denně. Od září si ho začal dávat spíš na spaní. Nezvládá chodit do školy a už ani tolik nechodí ven, nic nedělá a je unavený ze života. Radila jsem mu aby si zašel k psychologovi ale bojí se mluvit o svých problémech. Myslíte, že užívání kratomu nějak souvisí se sociální úzkostí? a mohly byste mi poradit kde bych pro něj mohla najít psychologickou pomoc? Děkuji moc

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Iuu,
děkuji vám za důvěru, se kterou jste se na naši poradnu obrátila.
Z dotazu vnímám, že vám na příteli záleží a chcete mu pomoct. A to je dobře! Zároveň to vypadá, že přítel sám nemá dostatek energie a sil, aby si pomoc našel sám, má obavy z toho, že bude okolí soudit. Takové situace jsou těžké jak pro toho, kdo pomoc potřebujete, tak pro ty, kteří jsou v jeho blízkosti a rádi by mu pomohli.
Vy jste ta, kdo k nám píše a kdo se se situací trápí, proto myslím v tuhle chvíli na vás a ráda bych vás podpořila v tom, abyste se, bez ohledu na to, jestli pomoc vyhledá a využije váš přítele, nebála vyhledat pomoc sama pro sebe.
Užívání kratomu má vliv na psychiku. Pokud je takové užívání pravidelné, v dávkách kolem 20g denně, bude nejspíš ovlivňovat náladu, energii a celkovou pohodu. Vysoké dávky kratomu vedou k únavě, nedostatku motivace, a dokonce i k sociálním a emočním obtížím, což by mohlo vysvětlit, proč se váš přítel cítí vyčerpaný a má potíže se zapojením do běžných aktivit. Dostává se tak do začarovaného kruhu, kdy kratom, který na začátku vypadal jako řešení, situaci ještě prohlubuje - včetně problémů se spaním, nebo sociální úzkosti.
Existují organizace a terapeuté, kteří nabízí pomoc a podporu uživatelům nejrůznějších návykovoých látek, včetně kratomu. I v našich poradnách SANANIMu se poslední roky s takovými situacemi setkáváme stále častěji. Zkuste se tedy pohlédnout po kontaktech ve vašem okolí, v každém větším městě byste měla dneska najít adiktologickou ambulanci, případně můžete hledat i poradny pro rodiny a blízké uživatelů. Taková zařízení nabízí diskrétně a zdarma podporu jak příteli, tak vám. Stačí jen zavolat a objednat se. A kdo ví, možná i to, že najdete pomoc a podporu pro sebe, pomůže příteli odložit strach o své situaci mluvit.
Pro přítele, má-li velké sociální úzkosti, by také mohla být na začátku užitečná online konzultace, případně by mohl pomoci váš doprovod. Zkuste mu nabízet možnosti, nebo ještě lépe se ptát na to, co by potřeboval, aby si pomoc dovolil. Zároveň ale nazepomínejte na sebe.
Kontakty můžete hledat zde. Pokud jste z Prahy, nebo je vám Praha dobře dostupná, odkázala bych vás na Poradnu pro rodinu SANANIM, kam byste mohla v první chvíli zajít vy sama, situaci probrat podrobněji a hledat další kroky.
Budu ráda, když se ozvete, jak jste se nakonec rozhodla, případně jak se situace vyvíjí dál.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.