Pěstování trávy a rizika pro okolí
Soused
Dobrý den, bohužel soused pěstuje na balkoně trávu a ten zápach z té kytky je intenzivně cítit, jde nám to do bytu, mám tu malinké děti, dýcháme to furt. Opravdu to nemůže nějak ovlivnit, ublížit, mít vliv na psychiku? Nedostává se nám do těla takto žádná látka? Zkoumal to někdo někdy vlastně vůbec? Vždyť přeci pokud něco cítím, tak to znamená, že nějaká látka reaguje s mojí sliznicí (jinak by člověk nic necítil). Má tam jen 3 kytky, ale když to bude od příštího roku legální, tak toho bude mít plný balkon. Jsme tu zabednění v horku, protože se nám z toho smradu zvedá žaludek. Když to tam kouří, tak holt zavřeme okno, to nějak se dá ohlídat, protože to nekouří nonstop. Jenže ty rostliny smrdí furt, ve dne v noci, intenzivně, metr od okna do našeho bytu. Navíc mě to spouští panické ataky (beru antidepresiva a to taky není dobré nějak kombinovat s nějakými látkami, co se mi takto můžou dostávat do těla, ať už tím smradem nebo pasivním kouřením, když nám zasmradí byt než to člověk stihne zavřít). Takže ty otázky jsou dvě: 1) je to pro nás absolutně bezpečné, když nám to smrdí do bytu ta kytka? 2) dá se s tím něco dělat? Sousedovi je to jedno, domluva s ním nula. Prý když má 3 kytky, tak to není nelegální a od příštího roku jich hodlá mít víc, když to zákony dovolí

Odpověděl: Marie Saudková
Dobrý den,
Děkujeme vám za dotaz. Pokusím se zodpovědět vám obě vaše otázky.
1, Vůni z rostlin konopí způsobují terpeny. Nejde o nebezpečnou koncentrovanou látku, jakou obsahuje   například terpentýn, ale látku, kterou si vytváří rostlina sama na svou ochranu. Z této látky, která je volně ve vzduchu se nemůžete nijak intoxikovat vy ani vaše děti. I když naprosto chápu, že vám to musí být silně nepříjemné, a to zvláště nyní v létě, kdy rostliny dozrávají.
Zajímavý článek popisující toxicitu terpenů. I zde se ale mluví o intoxikaci v případě, kdy rostlinu kouříte. Jak se dočtete zejména ve třetím odstavci, tyto látky jsou pro člověka neškodné.
https://magazin-legalizace.cz/3578-toxicita-terpenu-bezny-efekt-nebo-vzacna-vyjimka/
2, S vaší situací se jistě něco dělat dá. Pokud nejste spokojeni s podmínkami v nájmu, bylo by dobré kontaktovat majitele domu a konfrontovat ho s vaší nespokojeností s bydlením, stejně tak jako byste to udělal, kdyby ve vedlejším bytě neustále štěkal pes, nebo kdyby někdo opakovaně rušil noční klid v domě. Pokud jste vlastníky bytu, bude jistě tento problém možné přednést na domovní schůzi a podobně.
Přeju vám ať se vaše situace vyřeší k lepšímu!
Za Drogovou poradnu
Marie Saudková