skudexa
Drahuš
Dobrý den ,
ani nevím jak bych měla začít.
Přítel od Covidu užívá na bolest Skudexu nebo Tramal 100mg.Ovšem denně je na půlce tablety .Čac od času vezme tabletu celou.
Ale léky užívat nechce, když po tabletce nesáhne objeví se bolest kloubů ,svalů, má oteklé ruce, začne bolet předloktí ,lýtka ,má návaly a vnitřně hoří .Začne pálet v krku, na jazyku až do uší. V krku se objeví bílé tečky. Na ORL doporučili revmatologii.
Je možnost závislosti i při takto malém množství?
Předem děkuji z odpověď . |D|.

Odpověděl: Hana Skořepová
Dobrý den Drahuš,
děkujeme za dotaz a omlouvám se za pozdější odpověď. Ptáte se, zda je možnost být závislý na nízkých dávkách Tramalu nebo Skudexy při denním užívání trvající již pár let. Předpokládám, že si přítel již nějaký návyk vytvotřil po takto dlouhé době a pravidelným užíváním, i když důvodem užívání jsou bolesti. V dlouhodobém pokračování ten návyk bude zjevný a bude obtížné vysadit tuto medikaci, protože tělo jí bude brát již automaticky za svou součást. Organismus si za tu dobu již zvykl na pomoc v podobě tablety, a to i po psychické stránce. Při vysazení medikace pak dochází k odvykacímu stavu, který se projevuje po fyzické stránce- křečemi, nevolností, bolestmi apod., po psychické stránce- napětí, úzkost, nespavost....
Zde jsou typické projevy pro závislost na návykových látkách:
- silná touha po návykové látce
- narušená kontrola v užívání návykové látky- užívání ve vyšších dávkách nebo časté frekvenci
- projevy rozvinuté tolerance vůči látce
- projevy syndromu z odnětí - odvykacího stavu
- zaujetí užíváním návykové látky před ostatními běžnými činnostmi a zájmy
- užívání v situacích, kdy je to zjevně pro organismus nebezpečné a škodlivé jak v rovině psychické, tak v rovině somatické
Pokud lékař doporučil návštěvu revmatologie, tak není od věci to zkusit. Oteklé ruce, bolesti kloubů a svalů jsou typické příznaky revmatoidních či cévních obtíží. V případě diagnostiky je pak možné zacílit i vhodnou léčbu a přejít postupně na méně návykovou medikaci.Přeji, ať se zlepší přítelův stavHS