Léčba teoreticky
Nessa
Ahoj chcem sa spýtať - zatiaľ čisto hypoteticky (do budúcna).
Najprv vypíšem základní formální údaje aby bylo možné mi dát najpravdepodobnejšiu odpoved - takže
Slovenka žijúca v SR - oficiálne nezamestnaná (pracuje iba brigádne bez zmluvy, viac menej príležitostne), neevidovaná nikde na upsvar, dlh na zdravotke zatiaľ okolo 200 euro. Dva roky užívá pervitin - z toho pul rok je to v podstate se dá ríct že každodenne (pauza maximálne tak 2 krát mesíčne - maximálne tri dni po sobe - to znamená, že z 30 dnu užívá 24 dní). Užívání je formou kourení - samozrejme tolerance se zvyšuje, ale stále to šlape - v prepočte na tzv. lajny vykourím asi tak v prúmeru 2 - maximálne tak 3 menší lajny za 24 hodin - takže v podstate dve vetší čáry (reálne to je tedy i méne, protože pŕi kourení se prý tak nejak spotrebuje toho míň - nevím jestli jsem to pojmenovala správne - snad chápete co myslím neumím na to najít ten správnej výraz. Príklad - myslím to konkrétne tak, že keby si šnupnu 2 lajny tak v podstate užiju víc než když ty dve lajny vykourím - když to chápu špatne tak i tohle prosím o vysvetlení, nekde jsem neco takovýho slyšela.
Ale to co ma predovšetkým zaujíma, je to, že v tejto situácii povedzme že by som sa chcela liečit v čechách , nebo prímo u vás, treba zajít do kontaktního centra - je to možné? Je možné aby sa slovák (vyššie som popísala ten základ jak to mám ohledne práce, pojištení atak dále) - je možné občana SR liečiť v ČR? protože se mi spíš líbí (z ruzných recenzí, článku a z prečtenýho) prístup českého zdravotnictví, na Slovensku je to bída.
Tak se teoreticky ptám jestli by to bylo možné a prípadne za jakých podmínek je tohle možný? Budu moc vdečná za odpovedi.
Poslední dotaz je ješte ten - že jakou léčbu by jste doporučili napríklad vy osobne alebo zo skúseností aká liečba býva navrhnutá pokial osoba má finančné ťažkosti (má iba zaistené bývanie - viac menej aj to je také, že to není vlastní bydlení), Rodina žiada, sociální kontakty biedne.. Vek 28 let -v rodine byl alkoholizmus v rodine z otcovi strany a taky i užívání léku. Tematika závislostí ma vždy zaujímala ale zároveň som z toho vždy mala taký strach, že som nikdy nechcela nič brať. Ale fajčiarka od 15 let (tam bola závislost vytvorená snád okamžite, sama nevím proč ale skutečne po prvých 5 cigaretách v živote jsem pristupovala k cigaretám jak k heroinu, pláč a úzkosi bez cigarety by som mala aj doteraz). Od 19 let pití alkoholu asi 3 krát týdenne - prestala jsem dva roky zpet jen tak, ani nevím jak, jen jsem jednou zjistila, že jsem nepila už pul roku a opravdu odvtedy ani kapka (bez problému - nemám žádné chute, alkohol mi nevoní ani nechutí) , od 24 let cca závislost na benzodiazepinech - vyznižovala jsem se sama bez odborné pomoci - ze 12 mg alprazolamu denne jsem za 24 mesícu skončila na dávce 0.5 alprazolamu jednou za tri dny - Nekdy je to 3-4,5 mg lexaurinu, nekdy 10 mg diazepam jedna tableta nebo pulka tablety, strídám to. Pak k pervitinu me dostala katastrofická životná situácia, fakt otras - to nebudem ani rozpisovat, to mám zrovnané a nechce sa mi k tomu vracať lebo už som naozaj sa tým zaoberala dost. Pervitin som ani nikdy nechcela ale môj ex bol dosť toxický človek a prvé dávky boli pod nátlakom, zneužil aj moj zlý psychický stav. v roku 2022 a začiatkom roku 2023 som užila maximálne tak 10 krát za dobu pol roka - nosem. Potom som prešla na fajčenie zhruba od brezna 2023 - užívala som tak 2-4 krát za mesiac. Od července 2023 to bolo 2 krát do týždna, na podzim 3 krát týždenne. Od ledna 2024 je to 4 až 6 krát týždenne.
Aká liečba by bola vhodná? Stačil by prípadne detox 2 týdny? A ako to funguje vlastne? Aký je postup prijatia niekde a tak?
Ked nie je uplne vo vašich možnostiach to zodpovedať dopodrobna celé tak to chápem - poprosila by som teda k tomu nejaké doplňujúce linky kde si to viem naštudovat a pozrieť - dakujem moc.

Odpověděl: Anna Novotná
Dobrý denm Nessa,
díky za Váš dotaz. Přiznám se, že v oblasti práce s cizinci nejsem odborník, ale domnívám se, že bez trvalého pobytu nebo zajištěné práce v ČR, a tedy bez účasti na českém zdravotním pojištění, nebude bezplatná léčba v ČR možná. Myslím, že by bylo ale nejlepší si věc ověřit konkrétně u Vaší zdravotní pojišťovny. Rozhodně ale není problém, pokud byste pobývala v ČR, zkontaktovat jakékoliv kontaktní centrum a situaci s nimi případně probrat. Kontaktní centra jsou otevřena komukoliv.
Co se týká doporučení vhodné varianty léčby, určitě je dobré probrat možnosti osobně. Výběr záleží na mnoha faktorech - bezpečné bydlení, zázemí, adiktologické historii, ale i preferencích konkrétního člověka. Někomu sedne krátkodobější či střednědobá léčba v psychiatrické nemocnici, někdo raději volí léčbu ambulantní (například stacionář), další profituje z dlouhodobé léčby v komunitě. Někomu vyhovuje skupinová terapie, dalšímu sedí spíše individuální. Jak píšu, každý klient jiný příběh, jiná přání, představy. Píšete, zda by stačil případně 2 týdenní detox. Detox bez návazné léčby Vám pomůže v bezpečí vyčistit organismus od toxických látek, ale sám o sobě není léčbou závislosti.Ta je dlouhodobější, ideálně několika stupňová - detox - léčba - doléčování. Což je běh na delší trať, ale rozhodně s větším výhledem na úspěch, než samotný detox. Do každého typu léčby jsou trochu jiné postupy přijímání klientů. Vždy je dobré zkonaktovat konkrétní zařízení a na přesný postup se doptat.
Dle Vašeho dotazu se zdá, že jste na situaci dost sama, proto bych Vám moc doporučovala vyhledat nejbližší adiktologické zařízení a mít tak možnost o všem otevřeně a osobně mluvit. Určitě znáte stránky infodrogy.sk, kde je možné si adiktologická zařízení vyhledat. Případně nám napište, jaké větší město máte nadosah a my se Vám pokusíme vhodnou adiktologickou službu vyhledat.
Opatrujte se!
za Drogovou poradnu
Andula Novotná