Substituce?
Tommy
Dobrý den,
Již 9 let jsem závislý na opioidech (hlavně oxykodon) a benzodiazepinech. Jiz 3x jsem se léčil, s odstupem 4 let mezi léčbami. Po léčbách jsem vydržel abstinenci vzdy jen několik měsíců. Ostatně i mimo léčby jsem xkrát vysadil z vlastní vůle a prožil hrozné absťáky, vždy jsem se ale ke zneužívání léčiv vrátil. To vedlo k tomu, že mám spoustu let problémy se zákonem, byl jsem kvůli tomu i ve výkonu trestu. Nyní čekám na přijetí do komunity, ale už nevěřím, že abstinenci zvládnu.
Trpím úzkostmi, beru ráno Sertralin 100mg a 3x denně Pregabalin 150 mg.
No abych to zkrátil, poslední dobou přemýšlím nad substituční léčbou. Je to dobrý nápad? Byl by v mém případě lepší buprenorfin nebo metadon? Oxykodon jsem většinou šňupal, občas kouřil. Samozřejmě jsem bral i jiné opiáty, kdyz oxykodon nebyl.. Je vůbec možné v takovém případě substituci dostat? Heroin jsem nikdy nebral ani nikdy neužil jehlou, ale už mě nebaví být třetinu svého života v ústavech.. Děkuji za odpověď.

Odpověděl: Hana Skořepová
Dobrý den Tommy,
děkujeme za dotaz. Můžete samozřejmě si zažádat i o substituční léčbu. Závislý jste, již jste se několikrát pokusil o abstinenci a pokud se Vám nedaří udržet abstinenci, pak řešením může být substituční léčba. Ohledně doporučení substitučního preparátu bych to nechala na posouzení přímo u odborníka, s kterým osobně budete hovořit. Limitem k docházení na metadonovou substituci může být dostupnost. Také velmi často je u metadonu požadavek denního výdeje, což pro někoho může být limit s dojížděním, pracovní dobou apod. Jak metadon, tak Suboxone by měli být z větší části pokryty pojištěním, a tedy byste měl doplácet minimální částku. Doporučovala bych Vám se obrátit na odborné zařízení, ať s kterým jste v kontaktu kvůli zařizov
ání léčby v komunitě případně nám můžete napsat okres svého bydliště a my Vám dáme potřebný odkaz. Případně se můžete sám kouknout na https://www.drogy-info.cz/mapa-pomoci/ a dát si do vyhledávače potřebné údaje. Jinak limitem pro substituční léčbu bude užívání benzodiazepinů, kdy je většinou požadavek vy snižování (ambulantně nebo detox) a abstinence od těchto léků.
Snad tyto základní informace postačují. Pokud budete potřebovat doplnit, tak se nám ozvěte.
Za poradnu
HS