Schizofrenie a drogy
Ari
Dobrý den,
reaguji na obdrženou odpověď. Příbuzný bydlí v okrese Blansko. Bohužel jsme již zkoušeli navrhovat poradny, centra, chráněné dílny, aktivity.- Problém je v tom, že příbuzný není cca třeba schopen 14 dní vyjít z domu, kdy uvádí, že se necítí jít mezi lidi, pokud se již rozhodne a jde např.na domluvenou schůzku, stane se, že se podívá a řekne, nemůžu, ten daný na mě nepůsobí dobře a odejde, nebo je jeho psychický stav rozhozen pouze cestou. Stává se mu to teď dost častěji i při běžném vyřízení nebo nákupu. Dojde k obchodu a obrátí se, že nemůže, není to bezpečné.
Takhle se období střídají, vůbec není schopen jít mezi lidi, časem při hovorech jen řekne, vůbec si nedovedete představit jaké mám pocity, deprese a co vše se může stát. A pak nastane období, kdy se uklidní drogou a to samozřejmě žádný problém nemá a nepřipouští. Jen ve dvou dnech přijde o veškeré peníze a ani neví kde ty částky půjčil, nechal.
Zapomněla jsem dodat, že pravidelně má lék ve formě injekce, ale k ní mu byly předepsány další léky.
V poslední době, začal dostávat záchvaty křečí a byl odvážen RZP, kdy po vyšetřeních začal být přesvědčen, že je to z léků - byla mu diagnostikována dystonie a hypomimie, ale čekají ho detailnější vyšetření. Bohužel je ve fázích střídajících nálad - klid a pak agrese.
Všechny možné dostupné organizace i centra jsme kontaktovali a kontaktujeme, že jenže stále je to prý rozhodnutí na něm. Jedna psychiatrická nemocnice uvádí, že je potřeba zkusit léčení - pod dohledem, druhá, že bohužel musí nejdříve řešit psychiatr. paní psychiatrička dokonce vypracovala zprávu, že pozvolna dochází k relapsu a v případě ataky volat RZP. Jenže stejně ho druhý den propustí.
Je to pro nás kolotoč, už nevíme kam se obrátit a jak s ním pracovat.
Děkuji za případné rady

Odpověděl: Hana Skořepová
Dobrý den Ari,
děkujeme za odpověď a upřesnění situace. Přesto bych Vám odpovídala podobně jako v minulém dotazu. Za ideální situaci lze považovat spolupráci. Jinak je to samozřejmě o nedobrovolné hospitalizaci v případech, ohrožení sebe nebo okolí. Také mě napadá, zda nezvážit omezení svéprávnosti, která má být ochranou i nemocného člověka, což při duševních onemocnění je někdy potřebné vzhledem k limitům, pro které není osoba schopna právně jednat. Opatrovníkem může být pak osoba blízká, z rodiny, nebo může být ustanoven i veřejný opatrovník. O omezení svéprávnosti rozhoduje soud.
Více informací najdete na  https://www.reformaopatrovnictvi.cz/svepravnost/podminky-pro-omezeni/.
Zkuste to zvážit, má to samozřejmě i svá úskalí a není to tak jednoznačné. Doporučila bych Vám využít poradenství v centrech pro rodinné příslušníky a blízké osoby, kde si můžete ujasnit další své kroky, mluvit o své situaci azískat tím pdoporu a případně se dá i udělat společné setkání spolu s daným člověkem. Nejbližší centrum poradenství je pravděpodobně pro Vás v Brně při organizaci Podané ruce, Adresa: Hapalova 22, Brno, tel. 777 916 260. Zkuste se tedy přímo na ně obrátit a poradit o možnostech.
Přeji dostatek trpělivosti a vzájemné podpoře.
HS