Abstinence od tramadolu
Mia
Kvůli velké bolesti (artróza v kyčli) mně byl předepsán lék s tramadolem (Zaldiar, Doreta, Mabron), je to už cca 14 měsíců. Dávku jsem zvyšovala až na 300-400 mg denně, posl. celý měsíc 500 mg denně. Asi už to nebylo tolik na bolest, ale cítila jsem se po něm nějaký čas líp. Necítila jsem se ale poslední dobou vůbec dobře, nebyla jsem to už já, nejedla jsem, zhubla, nic mi nebavilo, vyhýbala se přátelům... Uvědomila jsem si závislost a lék náhle minulý pátek vysadila. Je mi teď moc zle, mám i vysoké teploty, k tomu hrozné úzkosti. Tuším, že nejhorší mám za sebou (třesy, zimnice, svíjení, pocení), ale čtu teď na internetu, že náhlé vysazení může být nebezpečné. Moje otázka je - mám pokračovat, když už se mi podařilo nic nebrat skoro týden nebo mně může ještě hrozit vážný stav? K léku se nevrátím, je mi špatně jen při pomyšlení a všechny zbylé léky jsem spláchla. P.S. Na ničem jiném jsem nikdy závislost něměla.

Odpověděl: Hana Skořepová
Dobrý den Mio,
díky za dotaz a chci Vás podpořit ve vyhledání odborné pomoci. Určitě můžete Váš stav zkonzultovat s praktickým lékařem, který o Vás má nejvíce informací dle zdravotní dokumentace a ten může zvážit, zda by Vám nepředepsal nenávykovou medikaci k bezpečnému zvládnutí odvykacího stavu a předcházení relapsu na Tramadolu. Také je potřeba podchytit měření fyziologických funkcí, kontroly stavu apod.
Jistě však máte to nejhorší stádium za sebou a nyní by se to mělo postupně zlepšovat. Napadá mě ještě možnost využít poradenství v adiktologických ambulancí, kde můžete otevřeně mluvit o svém prožívání a nejistotách a posílit nastavení vše zvládnout.
Zkuste to zvážit, zde Vám dávám odkazy na některá zařízení, kam se můžete obrátit:
1) Adiktologická ambulance SANANIM z.ú., Žitná 51, tel. 724 521 913
2) Klinika adiktologie VFN, toxi ambulance, Apolinářská 4, Praha 2, tel. 224 968 2074
3) Denní stacionář Ondřejov, odd.léčby závislostí, Klánova 300/62, Praha 4, mail. dpszavislosti@ondrejov.cz, tel. 775 707 004
Samozřejmě funguje jich více, tak je možnost se obracet pro odbornou pomoc jinam, ale určitě by stálo mít v tuto chvíli nějakou podporu k zvládnutí stavu.
Mimo jiné funguje i substituční léčba opioidní, kterou využívají právě i lidi po operacích, kteří dlouhodobě užívali léky na bolest a vytvořili si návyk a nejsou schopni bezpečně vysadit a fungovat. Je to alternativa k abstinenci v danou chvíli a pro někoho do konce života. Pokud byste chtěla více informací, tak se opět ozvěte.
Jinak držím palce, ať se Vám daří dle Vašich představ a ve zdraví.
HS