Schizofrenie a drogy
Ari
Dobrý den,
chtěla bych požádat o nějakou radu ohledně příbuzného.
Před 5 lety mu byla diagnostikována bipolární porucha a později na základě dalších x vyšetření paranoidní schizofrenie. Nastoupil na léčení a vše vypadalo, že bude v pořádku.
Bohužel cca do necelého roku jsme ho museli nechat hospitalizovat znovu a to nedobrovolně, kdy jsme při hospitalizaci zjistili užívání pervitinu. Při konzultacích, které měl, uváděl, že již nezvládal stav, začal mít deprese, úzkosti, z ničeho se neraduje, nemá pocit štěstí a droga ho posiluje a cítí se pak fajn.
Po druhé hospitalizaci, změně léků, byl opět dobrý, zapojoval se, chodil na brigády, byl schopen si vést domácnost. Bohužel cca před 3/4 rokem opět špatné pocity, nespokojenost, dobrovolnou léčbu odmítal až to opět vygradovalo po 6 měsících k nedobrovolné hospitalizaci, samozřejmě už s užitím drog. Po 2 měsíčním léčení ze začátku vypadalo, že bude vše dobré, jenže se začali objevovat nežádoucí účinky po lécích, kdy několikrát skončil v nemocnici se záchvaty dušnosti a křečí, takže léky vysadil a opět vyhledává pomoc u drog.
Lékař mu už jen domlouvá, že by měl brát léky, neužívat drogy a pokud nechce na hospitalizaci, že s tím nic neudělá.
Proto bych se chtěla zeptat, zda existuje nějaká možnost kam se obrátit a zkoušet to ještě řešit, příbuzný se bojí další hospitalizace a nechce, lékař tvrdí, že nezbývá jen čekat a při nebezpečí sobě nebo okolí volat RZP a PČR.
Děkuji

Odpověděl: Hana Skořepová
Dobrý den Ari,
děkujeme za dotaz. Musím potvrdit slova lékaře, který příbuzného má v péči. Měl by užívat léky na své onemocnění a zároveň přestal užívat drogy, které ho naopak více sráží k projevům onemocnění. Vedle toho mám pochopení i pro Vašeho příbuzného, který si chce pomoci dostat se ze svého nepříjemného prožívání. Situace je složitá a chápu Vaší snahu nějak to řešit. Zkusila bych si společně sednout, promluvit si o možnostech. Zkusit vyposlechnout i příbuzného, jak to vidí a co by chtěl on. Zkusit ho podpořit, aby zkusil opětovně léčbu, případně i v jiném zařízení, a třeba i začít jen docházet někam ambulantně. Za důležité považuji, aby měl důvěru k okolí a následně i částečnou motivaci ke změně své situace. V rámci léčby se může pozměňovat medikace tak, aby mu vyhovovala, a také nabízet podpůrné sezení, kde je prostor mluvit o svém prožívání a naučit se, jak s nemocí žít (navazování zdravých vztahů, volnočasové aktivity, pracovního uplatnění s ohledem na svou nemoc atd.). V současné době fungují často i podpůrné služby v terénní formě, které oslovují možné klienty v ístě bydliště. Můžete i případně iniciovat setkání Vy jako rodina. Také můžete využít služeb poraden pro rodinné příslušníky a blízké osoby, kde si můžete ujasnit další své kroky a případně se dá i udělat společné setkání spolu s daným člověkem. Pokud byste potřebovali kontakty na odbornou pomoc v blízkosti bydliště, tak napište okres a můžeme Vám dát příslušné odkazy.
Určitě zkuste tyto služby využít a nečekejte až se něco stane, minimálně se můžete poradit osobně a zjistit, jaké jsou další varianty.
Přeji dostatek trpělivosti a vzájemné podpoře.
HS