Kokain a těhotenství.
Gabča
Ahoj.
Je to pro mě těžké přiznat nějakou dobu to tajím. Jsem občasná uživatelka kokainu (cca 1x do měsíce).
Zjistila jsem, že jsem těhotná, od poslední menstruace to jsou 4 týdny. Minulý týden jsme měli párty a měli jsme koksu docela dost. Jelo se asi 3 dny ale ne v kuse, byli pauzy na jídlo a spánek. Chci se zeptat jestli to takhle brzy může miminku ublížit? Nerada bych se ho vzdávala, je prěs antikoncepci, těhotenství jsem neplánovala.

Odpověděl: Anna Novotná
Dobrý den, Gabčo,
moc díky za Váš dotaz a odvahu napsat, věřím, že to nemuselo být vůbec jednoduché!
Prvních pár týdnů těhotenství je takovou zatěžkávací zkouškou. Buď se vše vyvíjí jak má a těhotenství pokračuje dále nebo, v důsledku různých vlivů, vůbec nedojde k uhnízdění oplodněného vajíčka a tělo ho samovolně vypudí. Pokud vajíčko tento start zvládne, nemělo by mít předchozí užití drog na jeho další vývoj vliv. Jiné je to pak s užíváním v průběhu pozdějších týdnů a měsíců těhotenství, ty pak mohou zanechat následky např. v podobě nízké porodní váhy, neklidu, nespavosti, poruch pozornosti atd.
Vím, že je to těžké, ale nezbývá než vyčkat, jak Vaše tělo ten začátek, tedy kombinaci raného těhotenství a užití drog zvládne.
Ale pak mne napadá ještě jedna otázka a to, zda a jak zvládnete změnu životního stylu, kterou je dobré v těhotenství nastavit - tedy pokud možno abstinovat od všech návykových látek, včetně alkoholu. Pokud by to bylo těžší, než jste čekala nebo byste prostě jen ráda s někým mluvila, mohla bych Vám doporučit například Centrum komplexní péče o dítě a rodinu SANANIM, kde paní Ilona Preslová již řadu let poskytuje podporu rodičům se zkušeností s užíváním návykových látek.
https://www.sananim.cz/sluzby-a-zarizeni/ckp/
Držím palce, ať jde vše jak má!
Opatrujte se!
Za Drogovou poradnu zdraví
Andula Novotná