Nespavost po kokainu
Stanislav
Dobrý den, ačkoliv jsem pročítal vaše zodpovězené otázky na podobné téma, bohužel mou konkrétní jsem nenašel. Žiju hektický život - podnikání, rodina, starání se o postižené dítě… atd atd. Vzhledem ke svým starostem jsem byl dlouhodobě vyloučen ze společenského života. Třeba 8 let jsem nešel ani na pivo, protože únava a nechuť mě vždy dohnala předčasně domu. Z tohoto se u mě začaly vyskytovat deprese, které jsem i konzultoval s psychologem, následně jsem měl i několik medikací a vždy s negativním výsledkem. Můj společník mě po několikaletém přemlouvání uvedl do společnosti kokainu. Jsem velmi opatrný uživatel kokainu - vždy mezi užitím vynechám minimálně měsíc, někdy i dva. Za večer vyšňupu max. 0.5g a dbám na pravidelný příjem tekutin (0,3l vody za hodinu) . Tyto večery jsou pro mě velmi ukliďňující, jsem ve společnosti stejně naladěných lidí, empatie atd. A teď mé jádro problému. Já celkově mám problémy usnout - neustálé myšlenky na práci, strach o postižené dítě apod. No ale po kokainu je to samozřejmě jeste horší - chápu je to stimulant, ale poslední “lajnu” aplikuji vždy max ve 12 hodin večer. Když ve 3hod ulehnu, nikdy neusnu, a to i druhý den. Pak další dny dospávám. Mou otázkou je, zdali existují nějaké léky na spaní, které si mohu bezpečně vzít cca 3 hod po poslední aplikaci kokainu. Klidně něco přírodního, či na předpis. Moc děkuji za konstruktivní odpověď.

Odpověděl: Nikol Spůrová
Dobrý den, Stanislave,
děkujeme za Váš dotaz a důvěru. Z toho, co popisujete, to nemáte v životě jednoduché. Chápu, že občas potřebujete mezi lidi, kde se chcete cítit dobře a ulevit si od starostí.
Průběh intoxikace vždy předurčuje dávka, okolní prostředí (setting) a aktuální naladění (set). Setting představuje prostředí, kde se nacházíme - denní doba, okolí, počasí, lidé. Set zahrnuje vše, co si každý z nás s sebou nese - náladu, očekávání, předchozí zkušenosti, strukturu osobnosti.
Asi Vás bohužel zklamu. Dle toho, co popisujete je zřejmé, že kokain pro Vás nebude to pravé. Dlouhodobě máte potíže se spánkem a po užití kokainu, se vaše obtíže zhoršují. Ideální by bylo se užití kokainu vyvarovat než to následně kombinovat s léky na spaní. Obávám se, že to by mohlo Vaše potíže spíše zkomplikovat.
Popisujete také, že máte dlouhodobě depresivní stavy, které jste konzultoval s psychologem. Bylo by pro Vás variantou to zkonzultovat s lékařem z oboru psychiatrie? Ten by Vám případně mohl doporučit a případně i předepsat vhodnou medikaci i ke zlepšení spánku. Vhodná by byla i nějaká psychoterapeutická podpora. Určitě si ji zasloužíte. Co Vy na to?
V případě, že máte dlouhodoběji potíže se spánkem je můžete si zakoupit nějaké čaje jako je meduňka, třezalka (pozor pokud užíváte antidepresiva) nebo kozlík lékařský. K navození spánku také velmi dobře pomáhá přípravek Melatonin (spánkový hormon), který lze též volně zakoupit v lékárně.
Je vhodné také dodržovat pravidla spánkové hygieny:
Zajistit přiměřenou pohybovou aktivitu během dne
Vyvarovat se náročné fyzické aktivitě těsně před ulehnutím
Neuléhat ve stresu, rozrušený, znepokojený (sledování hororu, náročná četba)
Zůstávat na lůžku jen po dobu spánku (tedy 6 - 9 hodin během noci)
Každý den uléhat i vstávat pravidelně, ve stejnou denní dobu, a to i o víkendech
Pro spaní zajistit dobře vyvětranou místnost, optimální teploty (18 - 20°C), ticho a tmu
Nepít kávu, černý či zelený čaj, kolové nápoje ani kakao 4-6 hodin před ulehnutím
Nekouřit před spaním ani při nočním probuzení. Nikotin také stimuluje.
Před spaním nepít alkohol. Alkohol sice krátkodobě působí uvolnění organismu a ospalost, pomůže tedy s usínáním, ale často způsobuje předčasné ranní probouzení a únavu během dne
Vyvarovat se konzumaci těžkých jídel těsně před ulehnutím
Při neschopnosti usnout do 30 min. opustit lůžko a věnovat se nějaké příjemné, monotónní činnosti (čtení, poslech relaxační hudby, sprcha apod.)
Nespat během dne, výjimkou může být pouze krátký odpolední spánek na max. 30 - 45 min
Stačí Vám to takto? Pokud byste cokoliv potřeboval, neváhejte se na nás znovu obrátit.
Buďte na sebe opatrný!
Přeji Vám vše dobré,
Nikol Spůrová