Jak z toho ven
Dom
Dobrý den. V 18ti letech jsem začala pravidelně pervitin (každý den, prakticky to byl hlavní smysl můj života). Poprvé jsem s tím přestala, dva měsíce před plánovaným otěhotněním. 12 měsíců jsem byla čistá (2m + 9m těhotenství + 1m co jsem kojila). Poté co jsem přestala kojit jsem opět začala. Začala jsem hlavně kvůli únavě a obrovskému psichyckému tlaku (otec syna začal opět fetovat ještě, když jsem byla těhotná, zahnul mi cca s 30ti jinými ženami, začal mě být ještě když jsem byla těhotná a hlavně mě psichicky tyral, snižoval sebe vědomí, obviňovat, že je vše má vína). Když byl synovi rok a půl odstěhovala jsem se přes 100km daleko od původního bydliště k "novému příteli" a opět jsem přestala. Otec dítěte byl samozřejmě naštvaný, takže následovalo vyhrožování, podal žádost k soudu o svěření syna do výhradní péče, už v dobu kdy jsme spolu byli a měli syna na světě mě začal podvádět s mojí sestrou, která mi celou dobu tvrdila, že mě má nejradši na světě i přesto, že jsem se jí ptala konkrétně na to zda to tak není, v dobu kdy měl nastat soud o svěření syna do péče mě psala i sestra vydirave SMS (můj otec se v mých 8 letech obesil, psala mi že nechápe, jak po tom co se nám stalo, můžu synovi udělat to, že mu vezmu otce, nadávky apod.) na to konto jsem se psichycky zhroutila a těsně před soudem si vůbec tři dny nepamatuji. Cca měsíc zpět jsem odešla i od svého nového přítele, který hodně pije a já v takové situaci syna vychovávat nechci, obzvláště po tom všem co zažil. Každopádně s pervitinem mám problém do teď. Rozhodně neberu každý den. Ale i když si dám jednou za čas, chtěla bych z toho ven úplně a zůstala jsem na to úplně sama (rodině říct, že jsem někdy brala pervitin nemůžu, odsoudili by mě, ale rozhodně nepomohli). Jsem v novém městě, sama, zatím bez práce, řeším stěhování, školku, bydliště. Jsem psichycky hrozně unavená a druhá věc je že jsem i fyzicky hrozně unavená. Hrozně bych chtěla dělat víc než dělám, ale nezvládám to. Psichiatricka ke které jsem odcházela (věděla o všem i ohledně závislosti) mi řekla, že mi nic není (CT jsem měla v poradku, antidepresiva prý nepotřebuji). Chci celou tuhle situaci nějakým způsobem řešit, ale začínám cítit, že to úplně sama nezvládnu. Existují nějaká centra kam můžu jít a poradit se, popovídat si, svěřit se? Kde by byl někdo kdo by mě alespoň nějakým způsobem nasměroval a co je nejdůležitější, centra kde se mnou řečená slova nebudou hlásit na socialku, OSPOD, policii apod.? O syna nechci přijit. Starám se o něj dobře, ale chtěla bych mu dát víc,nez doposud. Jsem zoufalá a nevím, jak z toho ven. Hrozně moc předem děkuji za odpověď.

Odpověděl: Anna Novotná
Dobrý den, Dom,
moc díky za Váš dotaz a otevřenost. Vůbec se nedivím, že se cítíte unaveně až vyčerpaně! To, co popisujete, musí být opravdu těžké zvládat bez toho, aniž by člověk propadal pocitu, že už je toho prostě moc.
Ráda bych ale ocenila Vaši snahu to nevzdat a bojovat za to, abyste byla dobrou mámou svému synovi, a to i v tom ohledu, že byste se ráda zbavila závislosti na pervitinu. On sice může chvíli fungovat jako "nakopávač" energie, ale to, co Vám dá, si pak dvojnásobně vezme zpátky.
Jak sama vnímáte, jako dobrý start by mohlo zafungovat najít prostě místo, kde by bylo možné o všem otevřeně mluvit, svěřit se, vypovídat. Taková centra opravdu existují - například kontaktní centra nabízejí poradenství, stejně tak adiktologické ambulance a další. Bohužel nepíšete z jakého jste města, abych Vám doporučila konkrétní službu. Buď se tedy podívejte do Mapy pomoci https://www.drogy-info.cz/mapa-pomoci/, ve které lze službu vyhledat nebo nám napište, klidně do skryté poznámky, jaké větší město máte poblíž a my Vám vhodnou službu najdeme.
Nemusíte se obávat, pracovnici adiktologických služeb jsou vázáni mlčenlivostí a informace, které jim sdělíte, zůstávají jen mezi Vámi. Výjimkou mohou být pouze informace, které by se týkaly podezření ze zneužívání, týrání nebo zanedbání péče u dítěte. V takovém případě máme oznamovací povinnost. Samotné užívání návykových látek ale není důvodem k oznamování, pokud rodič péči o dítě zvládá.
Držím Vám palce, ať najdete místo, kde Vás vyslechnou a pomohou najít cesty k řešení Vašich potíží!
Přeju co možná neklidnější advent a pokud bychom Vám mohli ještě nějak pomoci, napište!
Za Drogovou poradnu AN