Hepatitída typu C
tonemozebytpravda
Dobrý deň,
stala sa mi dosť hrozná vec. Uplynulý večer a celú noc som strávila v prítomnosti ľudí, po ktorych som pila zo zdieľanej fľaše. Napila som sa niekoľkokrát v priebehu pár hodín. Až nadránom a úplnou náhodou som zistila, že jeden z nich má hepatitídu typu C, ktorá nie je liečená a nikdy ani nebola. Zo spomenutej fľaše pil aj on a mne samozrejme po priznaní tvrdil, že sa to prenáša len krvou. Nezdalo sa mi to a veľmi rýchlo som, ako inak zistila, že mi klamal. Navyše si myslím, že to céčko má minimálne ďalší z nich, pretože s infikovaným máva nechránený análny sex. Z fľaše pil aj on. Aj k tomu sa mi vyjadril, že takýmito tekutinami sa to neprenáša, len krvou. Moja otázka je, aká veľká je pravdepodobnosť, že som sa nakazila? Po akej dobe od pravdepodobného nakazenia mám ist na testy? Vôbec nie je fér, že som nikdy nemala jediný nechránený sex, nikdy som si nič neaplikovala do žily, nemám tetovanie a nikdy som ani nebola na transfúzii... Nesprávala som sa rizikovo, nejde o následok môjho nezodpovedného správania. Napriek tomu som sa však pravdepodobne nakazila céčkom. Asi sa zbláznim.

Odpověděl: Markéta Černá
Dobrý den,
děkujeme za Váš dotaz a odvahu ke sdílení Vašeho trápení.
Naprosto chápu Vaše obavy. Každopádně riziko přenosu je v této situaci opravdu malé.
Co se týče přenosu hepatitidy C nejčastěji němu dochází při porušení integrity kůže, sexuálním stykem, sdílením injekčních stříkaček či přenosem z matky na dítě. Inkubační doba je 14 - 180 dní.
Pokud chcete mít jistotu, můžete si dojít na testování. Doporučila bych Vám ale nejdříve tak 4-6 týdnů od potenciálního kontaktu.
Testování můžete provést skrz svého PL nebo je možné i anonymně např. zde současně se testuje i na jiné sexuálně přenosné nemoci https://www.hiv-testovani.cz/.
Další možnost je test na protilátky, který můžete provést sama doma (buďto z krve nebo ze slin) lze zakoupit v lékárně. Pokud by výsledek vyšel pozitivní, je opět nutné navštívit PL.
Pokud byste potřebovala ještě nejaké informace nebo něco upřesnit, klidně se na nás znovu obraťte.
Držte se.
Markéta