Možnost nákazy
Etan
Dobrý den, před pár dny jsem se v opilosti dostal k jedné osobě, která dlouhodobě bere pervitin. Byl jsem ve stavu, kdy jsem se bohužel nedokázal ovládnout a při nabídnutí jestli si nedám také, jsem řekl že ano. Nemám s tím velké zkušenosti ale znám rizika a tak jsem si vzal vlastní bankovku, on vytáhl svůj telefon z kapsy, nasypal tam prášek a já šňupnul. Poté jsem si olizl prst a zbytek prášku jsem si otřel o zuby. Je zde riziko nákazy hiv nebo hcv? Nevím jestli on nějakou nemoc má ale mohlo by se to u něj předpokládat. Já si sice vzal vlastní bankovku ale prášek jsem si dal z jeho telefonu a vím že mi občas krvácí dásně, tak jestli by se to nemohlo stát přes to konečné olíznutí a větření do zubů. Děkuji za odpověď

Odpověděl: Nikol Spůrová
Dobrý den, Etan,
děkujeme za dotaz a důvěru. Chápu Vaši obavu z nákazy HIV či jiného krví přenosného onemocnění. Píšete, že jste užil pervitin šnupáním přes vlastní bankovku, ale šňupali jste společně z jednoho telefonu.
Na vašem místě bych zůstala klidná. Riziko se zdá být téměř nulové, pokud nedošlo přímo ke kontaktu s krví. Píšete však, že jste užil i dost alkoholu a někdy se poté stává, že se některé vzpomínky vytratí a mohl jste jednat více rizikově.
Konkrétně vir HIV není moc odolný. Mimo organismus přežívá velmi krátkodobě, odhaduje se cca 60 sekund. Aby virus mohl organismus infikovat, musí do něj proniknout a přijít do styku s krví jedince, tedy i tou vaší. U viru hepatitid je tomu podobně.
Jediná nemoc, která mě napadá je žloutenka typu A, která se přenáší fekálně-orální cestou, ale reálné riziko přenosu je porovnatelné například s konzumováním jídla neumytýma rukama po cestování hromadnou dopravou - takže nízké.
Pokud byste přeci jen chtěl mít pro sebe klid, doporučuji Vám zajít cca za 2-3 měsíce na testy. Testy provádějí běžně lékaři se specializací na infekční nemoci, dermatovenerologové, hepatologové a další. Také je možnost nechat si udělat anonymní a bezplatné testy v některém z kontaktních center pro uživatele nelegálních drog nebo AIDS center. Klidně napište, odkud jste a zašlu Vám kontakty na místa ve vašem okolí, kam můžete na testy zajít.
Pokud byste se chtěl na cokoliv doptat či dovysvětlit, jsme tu pro Vás.
S pozdravem,
Nikol Spůrová